Screen6: Multiscreengebruik meten zonder cookies

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 30 apr 2014 in nieuws

Twee voormalig directeuren van Adrime David de Jong en Ruben Gersons bouwden het reclameplatform Screen6, dat real time multiscreen campagnes kan inplannen en rapporteren. Op basis van Big Data meet het systeem mensen, geen cookies. Zo’n multiscreen helikopterblik wordt volgens beide ondernemers nog nergens geboden. 

Reclamecampagnes worden steeds vaker vertoond over meerdere apparaten, alleen wordt het steeds lastiger om de consument te volgen. Die zit het ene moment op zijn smartphone, en het volgende achter zijn desktop pc. Adverteerders hebben behoefte aan inzicht in wat hun digitale mediabestedingen op al die verschillende schermen doen. Tot voor kort bestonden dergelijke mogelijkheden niet. Onlineplatform Screen6 laat zien wat het potentieel bereik is en hoeveel daarvan voor een campagne daadwerkelijk is benaderd.

Jullie komen van reclametechnologiebedrijf Adrime, zagen jullie daar al de kansen voor een systeem dat real time multi screen-campagnes kan rapporteren?
David de Jong: “Bij Adrime en ook ook Weborama kwamen wij inderdaad voortdurend in aanraking met de tekortkomingen van de bestaande platformen. Daarom hebben we ook  alles zelf gebouwd, inclusief de hele architectuur. Wij gebruiken verschillende Big Data-methodes, machine learning en zelf ontwikkelde algoritmes om de relatie tussen verschillende apparaten te ontdekken.
“Ons platform linkt als het ware alle apparaten, zoals smartphones, pc’s, tablets en smart-tv’s aan elkaar, zonder enige vorm van persoonlijke informatie te gebruiken. Daarbij kijken we naar grote stromen data, en proberen daar bepaalde kenmerken in te ontdekken waaruit wij kunnen opmaken of er een verband bestaat tussen apparaten. Dit is een continue proces.
“Het is niet zo dat je het pad dat de gebruiker aflegt helemaal kunt volgen, dat wil zeggen dat je kunt zien of de gebruiker zich eerst oriënteert op zijn smartphone en dan de bestelling doet op zijn desktop. Wel geven we een voorspelling daarvan. Onze klanten (vooral adverteerders, bureaus en trading desks) gebruiken de inzichten eigenlijk vooral om campagnes te optimaliseren en zodoende efficiënter te adverteren.”

Dashboard Screen6

Dashboard Screen6

Ongeveer een jaar geleden werd Screen6 bij Emerce geïntroduceerd als RTB reclameplatform. Klopt het dat het nadruk inmiddels wat meer op analytics is komen te liggen?
“Onze focus is nooit alleen op een RTB reclameplatform geweest, maar altijd op het bieden van wat mij noemen cross device advertising insights. De nadruk ligt dus op cross device analytics bij Real Time Bidding of displaycampagnes. Onze klanten krijgen via het platform real-time toegang tot al hun data. De optelsom daarvan noemen we True Reach, oftewel het netto bereik. Adverteerders willen weten hoeveel mensen ze daadwerkelijk bereikt hebben, in plaats van doorgaans nogal overschatte bereik van bijvoorbeeld cookiemetingen.

Ook smart tv’s worden gemonitord? Aan welke voorwaarden moet zo’n toestel voldoen?
“Geen speciale voorwaarden, anders dan dat het apparaat met het internet verbonden moet zijn.”

Zijn er sinds jullie start inmiddels vergelijkbare oplossingen in de markt, en zo ja, waarin verschillen die van jullie platform?
“Je hebt onder meer Tapad en Drawbridge. Dit zijn beide Amerikaanse partijen die zich ook in de cross-device markt begeven. Zij bieden echter ook het gehele media-gedeelte aan en fungeren zo eigenlijk als een soort van virtuele exploitant of marktplaats. Wij houden ons echter alleen bezig met het leveren van techniek, inclusief rapportage en optimalisatie.”

Welke uitbreidingen voorzien jullie voor het platform en welk probleem in de markt moet nog worden aangepakt?
“Wij gaan ons meer focussen op het beschikbaar maken van onze data aan derden. Ook steken wij het aankomende jaar veel geld in de verschillende optimalisatietools. De uitdaging waar de markt behoefte aan heeft is transparenter inzichtelijk maken van alle verschillende data, bronnen en kosten. Ik denk dat er daar nog (ook buiten Screen6 om) heel veel gedaan kan worden.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment