Met HTTPS beter vindbaar?

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 30 apr 2014 in nieuws

Steeds vaker komen er vanuit Google geluiden dat https websites in de toekomst mogelijk voordeliger weergegeven worden in de organische zoekresultaten. Betekent dit dat alle websites moeten overstappen naar een beveiligde verbinding?

De afkorting https staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Dit protocol behandelt verzoeken tussen browsers en webservers. Het verschil met het standaard (http) protocol is dat https gegevens versleuteld verzendt. Dit houdt in dat de informatie versleuteld wordt, zodat deze niet ontcijferd kan worden door derden. Dankzij deze versleuteling is het bijvoorbeeld mogelijk om online veilig te bankieren.

Waarom overstappen naar een volledige https website?

Johannes Mueller (Webmaster Trends Analyst bij Google) benadrukte begin april tijdens het SMX evenement in München dat het beveiligd verzenden van data belangrijk is voor Google. Hij gaf aan dat het denkbaar is dat websites die gebruik maken van https gunstiger worden weergegeven in de zoekresultaten. Er kan bijvoorbeeld met een icoontje worden aangegeven dat een website over een beveiligde connectie beschikt. Uit recente verrijkingen van de zoekresultaten, zoals rich snippets, blijkt dat dit soort toevoegingen een positief effect heeft op de CTR.

In een bericht op het officiële Google Webmaster Central Blog wordt het standpunt nog eens bevestigd: “…we hope to see more webmasters move their websites from http to https in the future.” De recente Webmaster Tools biedt bovendien meer ondersteuning voor https pagina’s.

Betekent dit dat je direct moet overstappen naar een beveiligde verbinding? Het lijkt er op dat Mueller een wens uitspreekt voor de toekomst en onze ervaring is dat er nog heel wat tijd overeen kan gaan voordat zo’n wens werkelijkheid wordt. Onmiddellijk hoeft de overstap dus niet gemaakt te worden.

Echter is het wel duidelijk dat https een grotere voorkeurspositie inneemt, niet alleen voor Google maar ook voor bezoekers zien we dat privacy en beveiliging steeds belangrijker wordt. Een https website geeft momenteel al een betrouwbaardere indruk door het versleutelicoontje dat wordt getoond in de adresbalk. In de meeste browsers wordt de adresbalk van https sites, afhankelijk van het certificaat dat wordt gebruikt, gedeeltelijk groen. Je kunt je voorstellen dat dit soort elementen bij vertrouwelijke zaken, zoals het doen van een online aankoop, meewegen bij de keuzes van gebruikers.

Bovendien is de belangrijkste reden om geen https omgeving te willen, namelijk een vertraagde laadtijd, dankzij moderne servers met meer capaciteit nauwelijks nog aan de orde.

Als het aan enkele topmensen van Google ligt, zou https een belangrijke invloed krijgen op de zoekresultaten. Onlangs stelde Matt Cutts op het SMX West event dat het protocol van websites wat hem betreft een ranking factor moet worden.

Er zijn dus meerdere signalen dat het gebruik van https voor je website in de toekomst positief kan uitpakken. Als wij op dit moment zelf voor de keuze zouden staan, zouden wij kiezen voor een website geheel in https.

Implementatie https & SEO

Ga je https implementeren? Dan is er een aantal technische zaken waar je rekening mee moet houden om ranking en duplicate content problemen te voorkomen. We zetten de drie belangrijkste voor je op een rijtje:

  • Duplicate content & URL migratie. Overgaan naar nieuwe URL’s betekent kans op duplicate content, een fenomeen dat elke SEO’er wil voorkomen. Dit kan relatief gemakkelijk door op serverniveau alle http URL’s te 301-redirecten naar https.
  • Interne links: Is je website overgezet naar https, vergeet dan niet om alle interne links ook om te zetten. Met de URL migratie heb je er wel voor gezorgd dat alle oude URL’s hun waarde doorgeven, maar door intern te linken naar oude URL’s blijft Google deze crawlen.
  • SPDY: Maak je gebruik van een Apache server? Maak dan gebruik van SPDY. Dit is een netwerk protocol dat de laadtijd van https nog eens extra bevordert. Voor moderne browsers is https met SPDY zelfs sneller dan een http site.

To https or not to https

Onze conclusie is dat de overstap naar https wel degelijk interessant is vanuit een SEO, maar ook vanuit een gebruikersperspectief. Er zijn steeds meer signalen dat https een positieve invloed kan gaan hebben op de vertoning in de zoekresultaten. Daarnaast straalt een site in https meer vertrouwen uit richting de consument.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment