Oriëntatie overstappers energie grotendeels online

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 30 Apr 2014 in nieuws

Bijna een derde van de consumenten zocht in de tweede helft van 2013 naar vergelijkbare informatie over energiebedrijven. Dat is meer dan voorheen. Zij doen dit voornamelijk online en gebruiken daar vooral websites van prijsvergelijkers, energiebedrijven en consumentenorganisaties voor. Dat stelt toezichthouder ACM in een marktverkenning.

Iets meer consumenten dan in eerdere jaren geven aan (pdf) dat zij minder vertrouwen in de informatie die zij op sites aantreffen. Websites van prijsvergelijkers voor energie zijn het meest populair, bijna twee derde van de consumenten bezoekt deze sites. Daarna volgen de websites van energiebedrijven (60 procent) en die van consumentenorganisaties (39 procent).

In 2013 is 13,1 procent van de consumenten overgestapt naar een ander energiebedrijf. Dat is meer dan in 2012 (12,5 procent) en in alle jaren ervoor. Bijna alle overstappers (94 procent) geven aan dat ze tevreden zijn over het overstapproces. Van de overstappers is 65 procent twee of meer keer overgestapt.

De markt voor energie blijft een sterk geconcentreerde markt. Het aandeel van de drie grote energiebedrijven (Eneco, Essent en Nuon) bedraagt rond de 80 procrnt. Wel is er sprake van een gestage daling.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment