Innoveren is een must voor goede bureaus

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 29 apr 2014 in nieuws

Internetbureaus ondervinden steeds meer concurrentie. En moeten zichzelf opnieuw uitvinden, willen ze in de toekomst nog een rol van betekenis spelen.

De omzet van de Nederlandse internetbureaus zal de komende jaren met vier tot negen procent per jaar stijgen, omdat het bedrijfsleven het online kanaal heeft ontdekt waar de consument cross device acteert. Veel grote bedrijven weten echter te vaak niet wat er daadwerkelijk bij de eindklant speelt. Mobile first, (e-)CRM, responsive design en relevantie zijn veelgebruikte toverwoorden op directieniveau waar in de praktijk veelal maar bar weinig mee gedaan wordt.

Zelfs voor onze nationale trots KLM zijn relevante mailings en een goede CRM nog steeds te vooruitstrevend. Eigenlijk begrijpen alleen nieuwe bedrijven – zij die geen legacy hebben en nog moeten transformeren – hoe dit spel echt werkt. Denk aan startups als bol.com, maar ook The Zebra in de Verenigde Staten. En natuurlijk de Chinese internetgigant Alibaba, die momenteel qua omzet het dubbele is van Amazon en eBay opgeteld.

Verlengstuk
Wil je als bureau klaar zijn voor de toekomst, dan moet je groot denken en innoveren. De tijd dat je alleen websites en platformen bouwde, ligt al lang achter ons. Doordat klanten mondiger zijn, zelf kwalitatief goede mensen hebben en de online budgetten beheren, word je als bureau een verlengstuk. Klanten doen ook steeds meer zelf en besteden alleen nog werk uit als er sprake is van toegevoegde waarde op het gebied van creativiteit en (data)technologie. Of om extra tempo te maken teneinde hun eigen concurrentiepositie te behouden. Bureaus moeten voortdurend hun servicepropositie aanpassen en meer out of the box denken dan de klant zelf.

C-level
Nu schaalgrootte key is en het spel steeds mondialer wordt gespeeld, blijft er desalniettemin ook ruimte voor (super)specialisatie en mooi ambachtelijk werk. Internationaal is er een toenemende dreiging vanuit de grote consultancy- en auditbedrijven. De vooral oude(re) bureaus worden hierdoor op het gebied van leiderschap ingehaald door de corporate professionals die al wel in staat zijn om op C-level te acteren. En – tegen een leuk uurtarief – hun oude boardroommaatjes uitstekend kunnen uitleggen waar de online business naartoe gaat. Daar sta je dan als enthousiaste internetondernemer…

Wil je op niveau een woordje meespreken, dan moet je als bureau echt willen én kunnen innoveren. Alleen dan kun je een visie op een merk snel en pragmatisch uitrollen en – indien gewenst – direct aanpassen aan de dynamische markt over de assen strategie, reclame en IT.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in Emerce 100; de beste bedrijven in e-business in 2014.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment