KPN: 26 procent marktaandeel op tv-markt

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 25 Apr 2014 in nieuws

KPN’s vaste positie in Nederlands huiskamer is veranderd van een telefoon in een televisie. De omzet uit vaste telefonie krimpt hard, tot bijna niets, terwijl het bedrijf inmiddels ook een kwart van de tv-markt kan claimen.

Vanochtend publiceerde KPN de financiële resultaten over het eerste kwartaal van 2014. Dat laat een bedrijf zien in transitie. De Duitse dochter E-Plus wordt verkocht, het nieuwe mobiele 4G-netwerk is landelijk uitgerold (933.000 gebruikers), ouderwetse vaste telefonie levert bijna niets meer op (68 miljoen, -24%) en de verkooppraktijk op de consumentenmarkt verandert. Distributie-optimalisatie heeft dat: “meer focus op online distributie”.

Bovendien heeft het telefoonbedrijf zich ontwikkeld tot een serieuze tv-partij. Absolute cijfers worden niet meer gegeven, maar het aantal tv-huishoudens zal rond de 1,5 miljoen liggen.

Televisie maakt vaak deel uit van een bundel aan diensten die KPN binnen een huishouden verkoopt. Een huishouden neemt gemiddeld 2,2 diensten af, wat een omzet oplevert van 44 euro per klant per maand. De leiding concludeert dat de multiplaystrategie aanslaat. “Van de breedbandklanten heeft 46 procent een triple play-pakket.”

De financiële resultaten laten een mineur zien. De omzet daalde met 8,2 procent tot net geen twee miljard euro. Daarvan wordt anderhalf miljard op de lokale markt gerealiseerd, waaronder mobiel: 347 miljoen (-12%) en vast-thuis: 483 (-3,6%).

Het nettoresultaat is zwart van kleur, maar hoger dan drie miljoen komt het niet.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment