Amazon’s strategie als blauwdruk voor elk bedrijf

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 24 apr 2014 in nieuws

Amazon ving 30 procent van alle Amerikaanse e-commerce omzet in 2013. Waar komt het succes van Amazon toch vandaan? En hoe zijn die principes toe te passen op andere bedrijven? Het goede nieuws: de strategie van Amazon door CEO Jeff Bezos is toepasbaar voor ieder ander bedrijf.

Amazon werd gebouwd door de visie van Jeff Bezos en deze vier pijlers:

  • Klantgerichtheid
  • Continue optimalisatie
  • Cultuur van innovatie
  • Corporate Agility

Klantgerichtheid
“Het allerbelangrijkste is om je obsessief te richten op de klant. Ons doel is om het meest klantgerichte bedrijf op aarde te zijn.” Bezos realiseerde zich al vroeg dat internet het unieke voordeel gaf om stapsgewijs klanten en hun emoties te leren kennen. Elke bit aan klantgegevens kan uit elke klantinteractie worden gehaald en worden gecorreleerd met persoonlijke unieke identifiers (e-mailadressen). Amazon zou van iedere aankoop kunnen leren, maar ook van ieder bezoek, beoordeling, klik en beweging van de muis. Dit niveau van datatoepassingen ging al veel verder dan de traditionele gegevens die winkelbedrijven als Walmart hadden over hun klanten. Amazon zette zichzelf in de markt van ‘het helpen van klanten met het kopen van boeken‘ en niet in de markt van ‘de verkoop van boeken‘. De Amazoncultuur dringt aan op excellente service: elke werknemer inclusief de CEO zit minimaal twee dagen per twee jaar op de klantenservice.

Continu optimaliseren
Elk aspect van het bedrijf wordt continue geoptimaliseerd: niet alleen de gebruikelijke conversieoptimalisaties, maar ook alle werkprocessen, marketing, financiën, logistiek etcetera. In 2004 deed Amazon.com al meer dan 200 marketing optimalisatietests op een gegeven moment, terwijl vandaag de dag de meeste bedrijven gemiddeld tussen de twee en vijf tests per maand doen. Amazon past nu 2,5 miljoen keer per dag de prijzen aan. Voor Amazon is optimalisatie geen tactiek of project, maar de manier om strategische concurrentievoordeel te verwerven. Amazon blijft leren. Onderstaande presentatie geeft een volledig beeld van Amazon’s continue optimalisatie.

Cultuur van innovatie
Vorig jaar gaf Amazon 6,5 miljard dollar uit aan onderzoek en ontwikkeling (R & D). Concurrent Barnes & Noble haalde vorig jaar 6,8 miljard dollar aan omzet. Vergeleken met de andere topbedrijven komt alleen Google hier boven. Amazon blijft in-house technologie bouwen en start-upbedrijven opkopen. Zoals de Kindle, Kiva robots om fullfillment te verbeteren en het inspelen op de 3D-printingmarkt en The Internet of Things. Om terug te gaan naar de boekenmarkt, zoals Bezos het zelf bracht: “Amazon isn’t happening to the book business. The future is happening to the book business.” Amazon richt zich op deze toekomst met haar cultuur van innovatie.

Afbeelding_39
Bekijk hier de volledige infographic over Amazon´s R&D door iterate Studio

Amazon omvat ook soap.com, IMDB, Alexa, CreateSpace , Diapers.com, Vine en een dozijn meer bedrijven. Sommige daarvan, zoals Zappos bijvoorbeeld, een online retailer gespecialiseerd in schoenen en klantenservice, blijven zelfstandig werken onder een ander businessmodel en cultuur. Grote kans dat deze bedrijven voor Bezos experimenten zijn met het doel om het leren over hun businessmodel en het beperken van de concurrentie.

Corporate agility
Slagvaardigheid is een onderdeel van Amazon’s kernwaarden: “Snelheid bepaalt het bedrijfsleven. Veel beslissingen en acties zijn omkeerbaar en hebben geen uitgebreide studie nodig. Wij hechten waarde aan het nemen van berekende risico’s.” Hun teams zijn ingesteld op uitvoering. Dus wanneer er een beroemdheid overlijdt, of de regels voor het gebruik van elektronica aan boord van een vliegtuig veranderen, kan Amazon daar direct op inspelen. Ze werken met kleine, cross-functionele teams (zoals bij Apple waar de teams zijn niet groter dan je met 2 pizza’s kunt voeden) die in staat zijn om onafhankelijk end-tot-end actie te ondernemen, zonder middelen te moeten verzamelen of afhankelijk te zijn van een ander team. De teamdoelen zijn duidelijk gedefinieerd, ze functioneren zelfstandig en ze kunnen realtime volgen hoe ze presteren. PowerPoints zijn vervangen met enkel pagina’s om ideeën en nieuwe projecten te communiceren. Ze denken eerst vanuit het succesvolle persbericht, om vervolgens terug te werken en te visualiseren hoe een product of website aanpassing zou moeten werken.

Terwijl de meeste bedrijven worstelen om hun corporate stofwisseling binnen twee uur vergaderen te houden, stelt Amazon’s cultuur hen in staat om volledig in te spelen op externe ontwikkelingen. Amazon denkt als een start-up.

bezos_time_man_of_year

Amazon blijft aan zet
In 1997 stelde Bezos een brief op aan de aandeelhouders waarin hij Amazon’s strategie verwoordde: “Waar we ons in onderscheiden is dit: we zijn echt klangericht, we richten ons echt op de lange termijn en we willen echt uitvinden. De meeste bedrijven zijn dat niet: ze zijn gefocused op de concurrent in plaats van de klant. Ze willen werken aan zaken die dividend uitkeren in twee of drie jaar, en anders dan kijken ze weer verder. Ze preferen om volgers te zijn in plaats van uitvinders, omdat het veiliger is.”

De aard van het spel verandert en Amazon zorgt ervoor dat ze aan zet blijven. Als bedrijf kun je alleen meespelen door de klant centraal te stellen, te blijven investeren in innovatie, te denken als een startup en alles continu te optimaliseren. Daarmee is het succes van Amazon voor ieder bedrijf haalbaar.

Meer weten over Amazon en Bezos? Lees het boek The Everything Store.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment