IAB: adverteerders, omarm HTML5!

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 24 Apr 2014 in nieuws

Het Interactive Advertising Bureau (IAB) heeft adverteerders opgeroepen om HTML5 te omarmen nu steeds meer websites mobiel worden bekeken. Volgens kenners worden vooral de semantische kansen onbenut gelaten.

Het komt nog steeds voor dat gebruikers een video willen bekijken, maar dat niet kunnen omdat Flash is vereist. Aangezien Android en iOS geen Flash ondersteunen – mede dankzij wijlen Steve Jobs, die de implementatie van Flash door ontwikkelaar Adobe behoorlijk frustreerde – lopen websites kansen mis. Met name productvideo’s (zelfs op Amazon) zijn mobiel niet af te spelen.

Volgens onderzoeksbureau Sizmek converteren HTML5 banners gemiddeld ook veertig keer beter dan Flash of statische plaatjes. Sizmek gaat ervan uit dat interactie met gebruikers zal stijgen zodra HTML5 breed wordt geadopteerd. Vooral als HTML5 wordt gecombineerd met responsive design, waarbij de webpagina zich automatisch aangepast aan het scherm van het apparaat.

In een open brief, mede ondertekend door AOL, Conde Nast, Forbes, Google, The New York Times, Time Inc. en The Wall Street Journal – heeft het IAB bij adverteerders aangedrongen om HTML5 te omarmen, zodat ze op alle platforms zijn te bekijken.

HTML5 bevindt zich technisch gezien nog in een vroeg stadium. Dat wordt nog eens bevestigd door een recente studie van IDC, The Evolving State of HTML5. HTML5 kan zich nog niet volledig meten met zogenoemde native apps, applicaties die in Java of Object C zijn geschreven.. HTML5 toepassingen zijn doorgaans ook wat trager dan echter mobiele apps, zij het dat verbeteringen onderweg zijn.

Adverteerders lopen echter achterop, want aanbieders van zakelijke toepassingen zijn al wel over op HTML5. En gameontwikkelaars volgen snel. Het Nederlandse Spil Games zal dit jaar meer dan duizend HTML5 games hebben gepubliceerd. Ze moeten wel, want de circa 5000 Flash games die ze ook hebben werken niet op tablet of smartphone. Erika Trautman, CEO of Rapt Media, vergelijkt Flashdan ook met cassettetapes en 8 tracks, herinneringen aan een ver audioverleden.

Een belangrijk voordeel van HTML5 boven Flash is volgens Trautman de semantische structuur. Zoekmachines kunnen niet in Flash-bestanden kijken en ze daarom ook moeilijk beschrijven. HTML5 kan de inhoud veel beter duiden, zij het die mogelijkheden nog onvoldoende benut worden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment