Zo maak je e-mails geschikt voor smartphones

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 23 Apr 2014 in nieuws

Hoe maak je mailings zodanig dat ze geschikt zijn voor smartphones? Met de onderstaande vier essentiële tips gaat het voortaan altijd goed. Belangrijk want 91 procent van alle smartphone bezitters checkt zijn e-mail tenminste één keer per dag op zijn smartphone. Tevens is e-mail de meest gebruikte functionaliteit van smartphones, terwijl slechts tien tot twaalf procent van alle mailings geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik.

E-mail meest populaire app op smartphones

De kans dat jouw mailing op een smartphone wordt geopend is dus aanzienlijk. Gemiddeld is de tijd tussen het versturen van een mailing en het openen ervan op een smartphone 20% korter dan op PC’s en tablets. Gemiddeld kijken we zo’n 150 keer per dag op onze smartphone. Heel vaak is dat (78 procent) om onze mail te checken.

E-mail meest populaire app op smartphone

Voor heel veel mensen met een smartphone is het checken van hun e-mail op hun telefoon zelfs het eerste dat ze doen zodra ze wakker worden en het laatste dat ze doen voor ze gaan slapen.

46% says if Newsletters are too poorly designed to be read on a smartphone, it reduces the chance they buy something from the vendor – Apsis “The email Barometer, Email on mobile devices” (2013)

grafiek gebruik smartphones

Als je mailing niet geschikt is voor smartphones, laat je dus ook veel kansen liggen. De vraag is natuurlijk: hoe maak ik m’n mailings zodanig dat ze geschikt zijn voor smartphones. Met de volgende vier essentiële tips gaat het voortaan altijd goed.

Tip 1: Verleid met je onderwerpregel

Het eerste dat de ontvangers van je mailing zullen zien in hun inbox is de onderwerpregel. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor smartphones. Maar bij smartphones is een goede onderwerpregel extra belangrijk. Mensen scrollen namelijk ongeduldig en in razend tempo door hun inbox. Als je onderwerpsregel niet in één oogopslag onweerstaanbaar uitnodigt tot klikken, verdwijnt je mail met een korte vingerbeweging buiten beeld of zelfs direct in de prullenbak.

An interesting subjectline is the most important reason for opening email on your mobile phone, while saving time is least important with 23% STEEL – “Are your emails ready for mobile devices?” (2012)

Een paar tips voor goede onderwerpregels:

  • Kort: de meeste mensen houden hun smartphone verticaal bij het checken van de mail en dan worden de onderwerpregels al na zo’n 28 – 35 tekens afgebroken. Zorg dus voor korte onderwerpregels. Althans, zorg ervoor dat de belangrijkste boodschap in die eerste 35 tekens staat. Op desktops heb je meer ruimte, dus je titel kan wel langer zijn om desktop gebruikers te verleiden. De titel wordt op smartphones dan afgebroken en dat kan een voordeel zijn, als het zichtbare deel van de titel nieuwsgierig genoeg maakt, zodat de lezer erop klikt om de rest te kunnen zien.
  • Persoonlijk: personaliseer de onderwerpregel door de (voor-) naam van de ontvanger erin te verwerken.
  • Urgent/belangrijk: zorg dat de onderwerpregel urgent en/of belangrijk overkomt door woorden als ‘dringend’, ‘belangrijk’, ‘attentie’, ‘nu’, essentieel, e.d. te gebruiken.
  • Uitnodigend: onderwerpregels met aankondigingen en uitnodigingen worden bovengemiddeld geopend.
  • Krachtig: zet je onderwerpregel kracht bij door elk belangrijk woord te beginnen met een hoofdletter (niet elke letter, want dan is het schreeuwen).
  • Dankbaar: onderwerpregels waaruit dankbaarheid spreekt worden vaker geopend.

Belangrijke afknappers zijn er ook:

  • Verkooppraatjes: kijk uit met woorden als ‘aanbieding’ en ‘gratis’. Deze woorden activeren direct de bullshit-radar van de ontvanger. Alleen gebruiken als je een echt goede aanbieding hebt en de ontvangers je al vertrouwen.
  • Hulpvragen: als er een woord als ‘help’, hulp’ of ‘helpen’ in een onderwerpregel voorkomt, wordt deze aanzienlijk minder vaak geopend.
  • Negatieve woorden: ziektes, afzeggingen, annuleringen etc.
  • Goede doelen: woorden als ‘doneren’, ‘inzamelen’, ‘goed doel’, ‘sponsoring‘ zorgen voor aanzienlijk lagere open ratio’s.
  • Herinneringen: woorden als ‘herinnering’, ‘reminder’ e.d. zorgen voor lagere open ratio’s.

Wil je meer weten over welke woorden je het beste kunt gebruiken in je onderwerpregels, lees dan deze blog van Mailchimp.

Tip 2: Zorg dat de inhoud makkelijk leesbaar is

Een heel belangrijk punt bij e-mails op smartphones is de opmaak van de e-mail zelf. Een e-mail die is opgemaakt in meerdere kolommen met een klein font en veel plaatjes is doorgaans totaal ongeschikt voor consumptie op een smartphone. De ontvanger moet dan met z’n vingers inzoemen en horizontaal scrollen om de tekst te kunnen lezen. De reactie van de overgrote meerderheid zal simpel zijn: DELETE.

If an email does not display correctly, 69,7% wil delete it immediately. BlueHornet “Consumer Views of Email Marketing” (2012)

Een paar tips voor een goede mobiele opmaak:

  • Groot font: gebruik voor de body tekst een font van tenminste 16 punten, zodat je mail makkelijk leesbaar is ook al is het schermpje klein en bewegelijk.
  • E-mail safe fonts: gebruik een e-mail safe font als Tahoma of Times New Roman dat op elk apparaat werkt.
  • Grote knoppen: zeker als je doorlinkt naar externe content is het raadzaam om knoppen en andere linkjes groot te maken, zodat ze makkelijk met een vinger of een duim zijn aan te klikken.
  • Veel witruimte: gebruik meer witruimte dan je gewend bent. Een klein schermpje voelt al snel volgepropt aan en dat is slecht voor je conversies.
  • Ook goed zonder plaatjes: de e-mail moet er ook goed uitzien zonder plaatjes, want 48 procent van de ontvangers op smartphones zal de plaatjes niet (kunnen) zien.
  • Responsive design: zorgt ervoor dat 100 procent van de woorden zichtbaar zijn op elk scherm. Verticaal scrollen is onvermijdelijk, maar horizontaal scrollen is uit den boze.
  • Klikbare telefoonnummers: maak telefoonnummers klikbaar zodat de ontvanger met twee aanrakingen direct kan bellen

Tip 3: Zorg dat de inhoud scanbaar is

Uitgebreide prosa werkt niet in een e-mail. De inhoud moet direct terzake komen, zodat de ontvanger snel kan beslissen of de e-mail de moeite waard is. En de hele mail moet makkelijk te scannen zijn. Idealiter zou de scanbare inhoud van een e-mail de ontvanger razendsnel tot de door de verzender gewenste aktie moeten aanzetten.

Een paar tips voor scanbaarheid:

  • Korte alinea’s: schrijf korte alinea’s van maximaal 30-60 woorden.
  • Tussenkopjes:  gebruik tussenkopjes tussen de alinea’s. En maak geen raadsels van die tussenkopjes in een poging gevat over te komen, maar maak er heldere punten van waarop de ontvanger aktie kan ondernemen.
  • Scheidslijnen: gebruik horizontale scheidslijnen om verschillende onderdelen van elkaar te scheiden.

Tip 4: Zet aan tot aktie

Mensen lezen op hun smartphone vooral functioneel. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk voor de ontvanger om de gewenste vervolgstap te nemen. Zorg voor duidelijke ‘calls to action’ in de vorm van knoppen, links of telefoonnummers. Link je door naar een landingspagina, zorg er dan voor dat ook die pagina geschikt is voor smartphones. Wil je dat ze je bellen, zorg dan voor een klikbaar telefoonnummer, zodat ze direct vanuit de mail kunnen bellen door op het telefoonnummer te tikken.

Concurrentievoordeel

Als je jouw mailings voortaan optimaliseert voor smartphones, heb je gelijk een behoorlijk concurrentievoordeel, want momenteel is nog slechts zo’n tien tot twaalf procent van alle mailings geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment