Online worden grenzen van de Reclame Code vaker opgezocht

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 23 apr 2014 in nieuws

Bij online reclame worden de grenzen van de Reclame Code vaker worden opgezocht. Daarmee worden zo nu en dan bestaande regels van fatsoen impliciet overschreden. Dat stelt de Stichting Reclame Code (SRC) in een door Trendbox uitgevoerd onderzoek over reclamevoering.

Online is wat vaker dan klassieke thematische reclame gericht op directe transacties, omdat online goed (want direct) meetbaar is (des te meer kliks, des te meer transacties). Online wordt dan ook in relatie tot de te maken kosten gezien als een effectief kanaal.

Er is daarbij echter ook het aspect van de controleerbaarheid: binnen veel bedrijven maken de online marketeers geen deel uit van de klassieke communicatiefunctie, hebben zelf regie en uitvoering. Waar bij een klassieke tv-reclamefilm bijvoorbeeld al voor de productie een storyboard rondgaat bij de relevante beleidspersonen, en later in het proces de bijna definitieve reclamefilm nogmaals de revue van beoordeling passeert, is dat bij de nieuwe media (denk aan Twitter, Facebook, Pinterest) niet het geval: daar vindt de reactie direct plaats.

Sommigen geven ook aan dat niet alle bedrijven over expertise en over procedures beschikken om dit daadwerkelijk te managen. Maar ook de aan internet gebonden uitingen dienen onder de Reclame Code te vallen, of het nu tweets, LinkedIn-berichten, banners op websites, informatie op websites, acties op Facebook.

Sommige van de ondervraagden hebben min of meer heimelijk een zekere waardering voor het snelle, wat ongeremde reclamegedrag op de sociale media (daar mag nog wat…) en dat juist deze snelle wijze van reageren, van produceren, ook een duidelijke vernieuwing aan reclame maken heeft toegebracht. Men neemt niet langer de veilige weg van al eerder goedgekeurde uitingen maar kiest voor nieuw en anders.

Het onderzoek constateert ook dat de herkenbaarheid van de online reclame niet echt groot is. Aan de respondenten werd een zestal visuals van uitingen getoond, met bijvoorbeeld een betaalde tweet, met een voorbeeld van een merklogo tijdens een kindergame, met een foto van een gesponsord tv-programma, met een foto van een voetbal sponsoruiting. Met name de betaalde tweet het minst direct herkenbaar.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment