Facebook start eigen mobiel advertentienetwerk

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 21 apr 2014 in nieuws

Facebook lanceert eind deze maand op zijn ontwikkellaarsconferentie een eigen netwerk voor advertenties op mobiele apparaten. Dat meldt Re/code op basis van diverse betrokkenen.

Het netwerk maakt gebruik van zijn database met gebruikersinformatie om advertenties heel gericht aan te bieden.

Facebook zou het netwerk al langer hebben overwogen, maar aanvankelijk wilde men zich concentreren op de verkoop van advertenties op de eigen website. Nu zijn de marktomstandigheden voor het sociale netwerk drastisch veranderd: advertenties voor smartphones en tablets brachten in de laatste drie maanden van 2013 1,24 miljard dollar op, dat is al meer dan de helft van de totale advertentie-opbrengst.

Zeker de helft van de mobiele advertenties betreft reclame voor apps, meestal directe verwijzingen naar downloads in Google Play en iOS App Store.

Facebook zal moeten concurreren met Googles AdMob netwerk en spelers als Millenial Media.

De wereldmarkt voor mobiele advertenties bedraagt 17,9 miljard dollar, volgens eMarketer. Dit jaar moet het op zo’n 31 miljard uitkomen. Google heeft 49,3 procent van de markt, Facebook 17,5 procent.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment