Consument wantrouwt meeste reclame, context geboden

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 16 apr 2014 in nieuws

Twee op de drie consumenten wantrouwt reclameboodschappen, ongeacht of ze die op traditionele of digitale media zien. Marketeers moeten de omslag maken van zenden naar communiceren en toegevoegde waarde bewijzen.

Hoewel er miljarden euro’s in omgaan, is reclame maken in de nabije toekomst niet meer voldoende om klanten te werven en behouden. Merkentrouw is laag en actiematige reclamecampagnes zijn onvoldoende om klantrelaties mee op te bouwen. De meeste communicatie rondom merken vindt sowieso al buiten de campagnes om plaats.

De consument hecht nog het meeste vertrouwen aan informatie op websites van bedrijven en merken zelf (32%). De nummer twee is reclame bij zoekmachines (30%), gevolgd door reclame op tv (24%) en kranten (23%). Reclame op social media scoort op de vertrouwensschaal niet hoger dan achttien procent.

Marktonderzoeker Forrester gaat zelfs zo ver, dat het het einde van mediabureaus voorspelt. Althans, de bureaus die hun bestaansrecht ontlenen aan het inkopen van mediaruimte. “Mediabureaus verdampen omdat massamedia een langzame dood sterven. De marketeer verschuift zijn aandacht naar context en functionaliteit”.

Zenden moet veranderen in lerend communiceren.

Als voorbeeld van ‘het nieuwe marketing’ haalt het bureau Nike aan met zijn Nike+-platform. Dat is een functioneel platform dat drijft op klantdata, die tot op zekere hoogte is opengesteld voor derden om daar specialistische software en hardware rondom te ontwikkelen.

“Er is een nieuwe manier van marketing nodig, gebaseerd op inzichten die worden verkregen via interacties. Iedere interactie met een merk leert wat de consument probeert te verwerkstelligen op dat moment. Bedrijven moeten een mechanisme bouwen dat kan reageren op het klantinzicht van dat moment, wat leidt tot volgende interacties.”

De mediabureaus van de toekomst verenigt strategie, branding en contentdiensten met technologie.

Foto: Keoni Cabral (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment