Na SEO nu ook SEA ‘not provided’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 14 Apr 2014 in nieuws

Nadat Google recentelijk is gestopt met het prijsgeven van SEO-zoektermen, gaat het nu ook stoppen met het geven van informatie over SEA-zoektermen. Dit maakte Paul Feng, Product Management Director bij Google AdWords, vorige week bekend.

‘Today, we are extending our efforts to keep search secure by removing the query from the referrer on ad clicks originating from SSL searches on Google.com

Wat is ‘not provided’?
Online marketeers die gespecialiseerd zijn in SEO, zijn er al enige tijd mee bekend: ‘not provided’. Het houdt in dat de werkelijke zoektermen die gebruikt worden in Google voordat er op het zoekresultaat van jouw website wordt geklikt, niet worden vrijgegeven aan webanalytics-pakketten als Google Analytics, Sitecatalyst en dergelijke.

Overigens is er een belangrijk onderscheid te maken qua terminologie: het verschil tussen zoekwoord en zoekterm. Deze twee termen worden vaak door elkaar gebruikt, wat voor de nodige verwarring kan zorgen. Het zoekwoord (keyword) is het woord waar je op adverteert. De zoekterm (search query) geeft aan hoe de bezoeker daadwerkelijk gezocht heeft en waar jouw zoekwoord aan gematcht is. Het eerstgenoemde zoekwoord zal onveranderd blijven in zowel Google AdWords en webanalytics-pakketten:

‘Advertisers will continue to have access to useful data to optimize and improve their campaigns and landing pages.  For example, you can access detailed information in the AdWords search terms report and the Google Webmaster Tools Search Queries report.’

De stap naar SEA wil zeggen dat Google zijn ‘secure search’ verder uitrolt en zoekgedrag van gebruikers steeds minder vrijgeeft. Dit lijkt minder inzichten voor de adverteerder te bieden, maar online marketeers behouden wel toegang tot de zoekwoordanalyses in Google AdWords en vooralsnog blijft de data ook beschikbaar via de AdWords API. Er is dus geen reden tot paniek. 

Campagnemanagement-software
Wat betekent dit voor campagnemanagement-software als Marin, Kenshoo en het Nederlandse bGenius? Met behulp van het AdWords API Search Query Performance Report en het AdWords Scripts Report zullen deze systemen hun data nog steeds binnen kunnen halen. De veranderingen zullen dus geen effect hebben op de functionaliteiten van deze software.

Wat betekent dit nu precies?
Een korte opsomming van wat we nu weten:

Wat blijft hetzelfde?

  • Adverteerders houden toegang tot zoekwoord- en zoektermdata in Google AdWords;
  • Dankzij het API Search Query Performance Report en het AdWords Scripts Report blijft de situatie onveranderd voor campagnemanagement-software;
  • Zoekwoorddata, het keyword, blijft beschikbaar in zowel Google AdWords als webanalytics-pakketten (wanneer deze aan elkaar gekoppeld zijn). 

Wat verandert er?

  • Webanalytics-pakketten kunnen geen zoekterm (search query) data meer uit de referrer halen.

Zoals eerder gezegd, is er voorlopig geen reden tot paniek voor de online marketeer. Wel is het interessant wat de volgende stap van Google zal zijn in hun ‘secure search’-beleid. Zullen ze binnenkort ook besluiten de zoekterm (search query) data niet meer via haar API beschikbaar te stellen?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment