Internet groter voor VS-adverteerders dan televisie

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 14 apr 2014 in nieuws

Voor het eerst gaven adverteerders in een jaar meer uit aan internetreclame dan aan reclame op televisie in Amerika.

De jaarcijfers van het IAB in Amerika laten verder zien dat het relatieve marktaandeel van Search in de mediamix afneemt en wordt ingepikt door display, beeldreclame. De verwachtingen voor de komende jaren zijn dat display nog zover zal groeie dat er in 2017 meer reclamegeld in omgaat dan in search.

Het meeste geld gaat in Amerika naar de gewone banners, de ‘reclamestickers’ die iedere gemiddelde website wel toont. Alhoewel het IAB dat niet expliciet benoemt, komt deze groei voornamelijk door de toenemende populariteit van automated bidding. Anders: het geautomatiseerd inkopen van reclameruimte op basis van profielen van internetgebruikers.

De internetbestedingen groeiden in 2013 met 17 procent tot 48 miljard dollar. Daarmee worden voor het eerst de tv-budgetten overschreden.

Het onderzoek laat ook zien dat maar een handjevol online mediabedrijven profiteert van deze ontwikkeling. Het zijn tien bedrijven die 71 procent van alle online reclamegelden innen. De namen van die partijen worden niet genoemd, maar Google, Facebook en Yahoo staan daar ongetwijfeld tussen.

De grootste adverteerders zijn de bedrijven uit de retailsector.

Naar verwachting zullen radio en televisie in de komende jaren ook onderworpen raken aan het model van geautomatiseerde inkoop. Dat maakt tv-reclame allereerst toegankelijker voor meer partijen, maar zeker ook voor de meer internetgeoriënteere bedrijven. Zij hebben immers vaak hooggespecialiseerde rekenwonders in dienst die precies weten hoeveel geld ze voor 1 impressie willen betalen om daar geld mee te kunnen verdienen.

Foto: Futureatlas (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment