Klarna: ‘We gaan nog sneller groeien’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 12 apr 2014 in nieuws

Met diepe zakken, goede investeerders en een scherpe strategie rolt het Zweedse Klarna zijn betaaldienst internationaal uit. De nieuwe baas van Klarna Nederland, Nederlander Nicolas Debaig (45), is al behoorlijk vertrouwd met achteraf betalen na ontvangst van een order. Daarom schalen de Zweden hier op met een zwaargewicht uit de bankwereld.

Waarom deze move?
“In januari 2007 ben ik van Spanje naar Nederland verhuisd om de creditcardbusiness van ABN AMRO op te zetten. Na vier jaar ben ik business development voor private banking gaan doen. Afgelopen juni belde Klarna me met de vraag of ik wilde helpen de groei in Nederland en Europa te accelereren. Mijn contact met hen stamt al uit mijn tijd aan Harvard. Iemand die ik toen leerde kennen, is nu een van de investeerders. Iedere drie maanden spreken we elkaar wel. Twee jaar geleden ben ik al eens door hem bij het bedrijf geïntroduceerd. Hierdoor heb ik het bedrijf, de mensen en de cultuur al leren kennen. Klarna heeft veel potentie in een complexe wereld, dus de keuze was snel gemaakt.”

Hoe complexer, des te interessanter?
“Ik ben bekend met de introductie van SEPA in verscheidene landen, de toezichthouders aldaar en risicomanagement. Vanuit die optiek is het niet complexer dan anders. Ik kom uit omgevingen van vijftig tot honderd procent groei. Het is de uitdaging om zo’n groei te managen met behoud van winst. Dat heb ik op meerdere fronten gedaan, van marketing tot dienstverlening tot regelgeving. In onder meer Duitsland, Engeland, Frankrijk, België en Spanje. En nu dus voor Klarna.”

Wat neem je mee?
“Ook bij ABN AMRO heb ik altijd moeten werken met de focus op de klantpositie. En in beide omgevingen willen we het leven van de klant beter en veiliger maken. Achter de schermen moet je met bijvoorbeeld Experian binnen één seconde een match maken om het vertrouwen in een klant te beoordelen. Het lastige is om zo’n systeem uit te rollen, de juiste mensen te hebben én de omgeving van goede informatie te voorzien. Waar ik nu mee bezig ben, moet je niet positioneren als een betaaloplossing, maar als frictieloos winkelen. Dat is nieuw terrein. Gelukkig heb ik een inwerkperiode van negentig dagen waarin ik op stoom kan komen en domme vragen kan stellen. Daarnaast verheug ik me op mijn huidige werkomgeving met internationaal bijna duizend man, waarbij de gemiddelde leeftijd 28 jaar is. Ik kan heel veel leren van al die bevlogen en kundige mensen.”

Wat ga je precies doen?
“Per 1 maart heb ik drie duidelijke doelen. Als eerste het integreren van de systemen van grote merchants met die van ons. En onze belofte van frictieloos betalen aan de markt waarmaken. Het tweede doel is ons systeem klaarmaken voor de nog grotere klanten die in 2015 komen. De meesten van hen gebruiken nu eigen systemen. Er komt echter een punt dat ze beginnen te outsourcen aan professionals. En als laatste: innovatie. We sturen nu facturen, de volgende stap is een account met kopen op krediet. Eén factuur wanneer bij verschillende winkels is gekocht. Over een jaar hebben we een bredere business dan nu.”

Hoe zie je de toekomst?
“In 2013 boekten we 107 procent volumegroei. Door de komst van de grote merchants gaan we dit jaar nog sneller groeien. In onze business, de online industrie, zitten we aan de goede kant van de golf. Bedrijven moeten, zeker nu, nog kostenefficiënter werken en zullen dus meer werk gaan uitbesteden. Dat doen ze naar mijn verwachting aan specialisten zoals wij. Verder willen we richting de consument vertrouwen scheppen doordat we bijvoorbeeld geen privégegevens vragen. In de online wereld van vandaag weet je als consument namelijk lang niet altijd meer waar je wat achterlaat.”

*) Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#129)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment