Gratis tool voor directe verkoop

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 11 Apr 2014 in nieuws

Het Amerikaanse advertentieplatform AppNexus richt zich vooral op kopen en verkopen op real-time en programmatische basis, maar komt nu met een freemiumproduct voor de ‘directe deal’. Wat is daar handig aan?

Het lijkt wel alsof alle advertentieverkoop tegenwoordig geautomatiseerd is. Volgens Adforms periodieke RTB Trend Report Europe zijn de totale bestedingen in Europa aan RTB in 2013 met 366 procent gestegen en bieden uitgevers steeds grotere hoeveelheden rich media aan via marktplaatsen.

Maar een belangrijk deel van de advertentieverkoop verloopt ook nog steeds via persoonlijke contacten, vaak gewoon via e-mail en de telefoon, en met weinig meer dan Excel en Word. Ook een Nederlands bedrijf als AdLantic, dat zich in toenemende mate profileert met real time bidding, koopt nog steeds 20 tot 30 procent handmatig in. Wereldwijd wordt nog altijd het grootste deel ‘ouderwets’ ingekocht. De redenen zijn divers: betere posities, garanties op plaatsing, lager risico op fraude, hoge zichtbaarheid, integratie met content van webmasters, veel gratis extra’s, enzovoorts.

Handmatig inkopen is echter erg tijdrovend en qua techniek een hoop werk. Het inkoopproces is wellicht wel het moeilijkste. Je koopt namelijk niet alleen een aantal banners, maar deze worden vaak aangeboden met allerlei andere producten.  Wil je de inkoop bij een webmaster goed doen, dan moet je eigenlijk alle producten ook nog goed doormeten.

Dat kan dus beter, dacht AppNexus. Het bedrijf lanceert Twixt, dat het onderhandelingsproces rond de zogenoemde request for proposal (RFP) moet stroomlijnen.

Via Twixt kan een RFP worden verstuurd naar verkopers, waarna over de prijs kan worden onderhandeld. Het systeem genereert vervolgens automatisch stukjes code, waarmee je alles goed kunt doormeten als de campagne live staat. AAanmelden kan door op een link in een e-mail te klikken. Er hoeft geen account aangemaakt te worden

Twixt is voorlopig gratis, maar voor de toekomst wordt een freemiummodel overwogen. Met andere woorden: voor extra’s moet dan worden betaald, maar het exacte verdienmodel moet eerlijk gezegd nog worden vastgesteld.

”Dit soort systemen is perfect voor partijen die veel handmatig inkopen”, zegt Philippe van Ooteghem van AdLantic. ”Het kost vrijwel niets, je houdt goed overzicht en je hebt gelijk een systeem waarmee je alles kunt doormeten. Het nadeel is dat alles wordt teruggerekend naar eenheden. Eigenlijk moet je alle producten afzonderlijk in het systeem zetten met bijbehorende prijzen. In sommige gevallen is het beter om de inkoopoffertes goed uit elkaar te rafelen, waardoor je weet wat je koopt. En dat kan nog steeds heel goed in Excel.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment