Eigenaar affiliatenetwerk wordt online houthandelaar

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 10 apr 2014 in nieuws

In 2012 verkocht hij zijn affiliatenetwerk Cleafs aan Affilinet, een organisatie waar Henk Jan Bijmolt zijn draai niet vond. Vandaag de dag verkoopt hij hout. Heel veel hout. Hij is onderweg marktleider te worden op een markt waar jaarlijks een half miljard in omgaat.

“Geen plank is hetzelfde”. De eenvoudigste constatering laat direct een van de grote flessenhalzen zien in de wereld waar Henk Jan Bijmolt zich nu beweegt. Dat is een heel andere dan waarin hij zich tot twee jaar geleden bevond. Toen was hij vooral bezig met het uitgeven en exploiteren van websites, middels zijn affiliatenetwerk, nu moet hij dagelijks de splinters uit zijn vingers trekken.

In Groningen vlakbij de Euroborg en de IKEA, heeft hij een kantoor annex winkel die ook als showroom fungeert. Klanten kunnen daar talloze soorten hout komen bekijken, bestellen en kopen om direct mee te nemen. Net wat ze het best uitkomt. De ene dag is hij met zijn team van zes man bezig met orders innemen en verwerken, de andere dag moet de trucks met speciale oplegger van Beer Swinkel worden geladen.

“Het lastige is om slim stapelbaar pakketten te maken om goed thuis te bezorgen. Geen plank is hetzelfde. Hout is een kwetsbaar product van groot formaat.”

Buitenwarenhuis.nl verkoopt alle soorten hout die je maar kunt voorstellen. Vorig jaar was het opstartjaar, om de handel in de vingers te krijgen, 2014 gaat om groei. De onderneming richt zich voor tachtig procent op consumenten, die in en om huis aan het bouwen en verbouwen zijn, en voor twintig procent op de zakelijke markt.

“Er zijn in Nederland een paar honderd houthandels. De meeste daarvan richten zich traditioneel op hun directe fysieke omgeving. Simpel gezegd zijn wij een e-commercebedrijf dat hout gaat doen. Dat is anders dan een houtbedrijf dat e-commerce gaat doen.”

Bijmolts ervaring in de online industrie stelt hem in de positie om zijn bedrijf komende jaren uit te bouwen tot de marktleider in Nederland. “Nu is een tussenjaar. We leveren nu al snel in de Randstad uit, soms een dag na de bestelling. Het volume moet omhoog, sneller leveren en het assortiment wordt groter. Het gaat hier om een markt van vijfhonderd miljoen euro. We doen nu honderden verkopen per week. Dit jaar gaan we voor de grote aantallen.”

Het probleem is dat veel consumenten wel weten wat ze met hout willen doen, maar niet weten hoe. Daarom werkt het bedrijf in Nederland en België samen met dertig montagepartners en bevat de site een uitgebreide rubriek met praktische handleidingen. “Dat zijn de meest bekeken pagina’s.”

Om zijn bedrijfsnaam een bekend merk te laten worden in Nederland investeert de nog jonge ondernemer in reclame op de radio, nu bij Radio 538 en Veronica. Ondanks de goede resultaten die daarmee zijn te behalen, en wat je van een online marketingkenner zou verwachten, gaat het hierbij niet om digitale reclame maar de ‘ouderwetse’ etherradio.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment