Google zoekt concurrentie met Booking.com

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 10 apr 2014 in nieuws

Google neemt een licentie op een technologie waardoor gebruikers makkelijker hotels kunnen boeken via de desktop en mobiel. Daarmee kan het beter gaan concurreren met een van zijn grootste AdWordsklanten: Booking.com uit Amsterdam.

De hotelmarkt is een van de segmenten waarin de zoekgigant nog grote slagen kan winnen. Met de Hotel Finder heeft het al een gespecialiseerde zoekmachine, maar die is kennelijk niet goed genoeg.

Persbureau Bloomberg meldt dat Google een licentie heeft genomen op de technologie van Room 77. Dat levert een systeem waarmee het zoeken en boeken van hotelkamers op vaste en mobiele dragers heel simpel wordt. Het is nog niet duidelijk hoe dat in Googles bestaande diensten wordt geïntegreerd.

Met een zoekopdracht op Room 77 doorzoekt een gebruiker in een keer het aanbod van tweehonderdduizend hotels wereldwijd. Dat zijn ketens maar ook onafhankelijke locatie-eigenaren. Het systeem fungeert als metazoeker en heeft direct toegang tot het aanbod van onder meer Expedia, Priceline, Orbitz, Booking.com en Hotels.com.

Hoeveel geld exact is gemoeid met de licentie is niet bekend, maar Room 77 laat zijn aandeelhouders wel weten dat ze op uitkeringen van tientallen miljoenen dollars extra kunnen rekenen.

Mogelijk heeft Google geprobeerd het bedrijf te kopen, maar er zijn strategische drempels die die poging kunnen hebben dwarsbomen. Een van de investeerders is namelijk een Travelspecialist bij Bing.com van Microsoft. Twee andere investeerders zijn de algemeen directeur en oprichter van Expedia. Met een overname zouden zij hun grootste concurrent beter in het zadel helpen. Ook Priceline.com, een van Googles grootste adverteerders en eigenaar van Booking.com in Amsterdam, kan rekenen op fellere concurrentie.

Google heeft al een stevige voet aan de grond in de reismarkt. In 2010 legde het zevenhonderd miljoen dollar op tafel om ITA te kopen, een van de grote dataleveranciers aan (online) verkopers van vliegtickets.

Foto: Kevin Jaako (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment