‘Sociale media en offline monitoring moeten geïntegreerd’

1 reactie
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 07 apr 2014 in nieuws

Met het afzonderlijk monitoren van offline en online berichten kom je er niet meer. Social media monitoring wordt daarom uitgebreid. Het belang van een geïntegreerde aanpak.

Online reputatiemanagement geldt vandaag de dag als een van de meest kritieke onderdelen van de bedrijfsstrategie. Nu bij veel organisaties de verticale communicatie heeft plaatsgemaakt voor horizontale (of daartoe in ieder geval een poging wordt gedaan), is het tijd voor een volgende stap. Alex van Leeuwen (Buzzcapture) sprak tijdens zijn jaarlijkse evenement over de belangrijkste verandering in social media monitoring: integratie van online en offline monitoring en de informatie-overload.

Inzicht in sociale media data
Waar de eerste jaren van sociale media in het teken stonden van zoveel mogelijk Big Data over de schutting gooien, ligt de focus binnen reputatiemanagement nu op het verkrijgen van inzicht. ‘De hoeveelheid gegevens die onlinekanalen bieden, moet sterk worden vereenvoudigd en met andere afdelingen worden gedeeld. Dat vraagt om tools die ook de niet-data-analist meer bieden dan slechts buzzvolume en sentiment. Als voorbeeld noemt van Leeuwen doelgroepsegmentatie en de stakeholderanalyse. “Bedrijven en afzonderlijke afdelingen willen zicht op waar voor hen belangrijke doelgroepen over spreken. Van journalisten en politici tot aan een belangrijke zorgspecialist voor een verzekeraar.” De gesprekken die zij voeren hebben immers een andere mate van invloed op branche of onderneming.

Online en offline integratie
Binnen het reputatiemanagement is de scheiding tussen online- en offline-wereld minder scherp dan je soms zou denken. Steeds vaker komt het voor dat journalisten gaan schrijven naar aanleiding van online gecreëerde buzz, de offline campagne onder klanten een onlinediscussie uitlokt. Om de kruisbestuiving inzichtelijk te maken, voegde een onlinebureau als Buzzcapture onlangs offline monitoring toe aan de activiteiten. Door de samenwerking aan te gaan met partners als het ANP zegt het hiermee de eerste partij te zijn die alle informatie van papier, radio en televisie in één dashboard aanbiedt.

Merkvoorkeur door social
Uniek of niet, voor de marketeer wordt een belangrijke stap gezet in het inzichtelijk maken van de wisselwerking tussen allerlei kanalen en activiteiten. Juist een medium als Twitter ziet die mogelijkheden. Het bedrijf liet vorig jaar weten te willen groeien in ons land. Een van de redenen was de penetratie van het gebruik van het microblog die zelfs leidde tot onze uitvinding van Twitter als offline tweede scherm.

Marc de Vries, directeur van de Nederlandse vestiging, voerde in een presentatie eenzelfde ontwikkeling aan. ‘Luisteren: op het juiste moment de juiste communicatie.’ Het advertentienetwerk van Twitter wordt daarom op dit moment voorzichtig uitgerold. Volgens De Vries zien we die principes zelfs in zoiets als de advertentie terug. “We gaan content zien en niet de advertentie. Bedrijven moeten niet gaan voor de retweets, maar het nemen van risico en de inhoudelijke discussie over verschillende media heen.’

Het leidt tot een vernieuwende opzet als de amplify-feature. Adverteerders kunnen televisiereclames direct laten opvolgen door promoted tweets voor de kijkers van het programma. Dit type koppeling zagen we veelvuldig terug rond de Olympische Spelen, waarbij Samsung zich verbond aan het merk en de tweets van NOS Sport. Het leverde het bedrijf vijfhonderdduizend interacties op en een interactieratio van ongeveer 7 procent. Volgens de Vries ligt het gemiddelde op 2 tot 3 procent.

NOS-Samsung

Een geïntegreerde aanpak en offline en online uitingen in één overzicht maakt je communicatie en merk relevanter. Zoals de Vries besloot: “Levert het directe verkoop op? Waarschijnlijk niet. Merkvoorkeur zeker wel.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


1 Comments

  1. This piece was cogent, wenltwri-tel, and pithy.



Add Your Comment