GoEuro, de reizenzoeker die de Amerikanen vergaten te bouwen

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 07 apr 2014 in nieuws

Voor de luchtvaart is het een ‘no brainer’ om online internationale tickets te kunnen kopen. Wie met trein of bus door Europa reist, weet hoe lastig het nog is om tickets van de ene naar de andere bestemming te boeken op internet. Naren Shaam bouwde daarom GoEuro.

De site GoEuro.nl is net live in Nederland en bedient nu zes landen. Daar vandaan kunnen de miljoenen bezoekers reiskaartjes boeken voor nu elf landen. En binnenkort krijgen de site ook een mobiele app, zodat reizigers en passanten ook onderweg hun reizen kunnen voorbereiden.

Hoe ontstond het idee voor GoEuro?
“Dat komt vooruit persoonlijke behoefte. In de zomer van 2010 reisde ik in vier maanden door veertien Europese landen. Er is hier veel grondtransport maar grensoverschrijdende reisinformatie is moeilijk te vinden. De reisbedrijven zijn per land georganiseerd. En als je de reisinformatie al hebt, weet je niet hoe lang je erover doet om van A naar B te komen en wat de totale kosten zijn. Het is puur handwerk om die puzzel te maken.”

En toen?
“Ik ben naar Duitsland verhuisd om de zoekmachine te bouwen die al deze informatie ontsluit. Komend uit India, opgeleid in de V.S., kwam ik hier als buitenstaander zonder enig voordeel. Dat heeft me geholpen met met een uniforme blik naar de materie te kijken.”

“Er waren sowieso twee grote uitdagingen. Allereerst het verkrijgen van toegang tot data van bus- en treinmaatschappijen in zes landen. Het kost me doorgaans een half jaar om toegang te krijgen en vervolgens drie maanden om die technisch te kunnen verwerken. Je werkt overal met andere dataformaten.”

“We zijn nu tien maanden live in zes landen en streven ernaar heel Europa af te dekken. GoEuro is de first mover.”

Hoe verdien je geld?
“Onze zoekmachine bedient inmiddels al miljoenen mensen. Exacte aantallen kan ik niet noemen. GoEuro verdient geld door klanten aan te brengen bij de reisbedrijven, een commissie op verkochte tickets dus. We groeien vooral door mond-tot-mondreclame maar partneren ook met toerismebureaus. Zij kunnen bij onze toeristische informatie over een reisbestemming geven, als zij onze dienst promoten. Daarnaast sta ik open voor samenwerkingen met partners als Airbnb. Op dat front ga je nog meer ontwikkelingen zien.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment