Belangrijk: de nieuwe reclametab van Gmail

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 04 apr 2014 in nieuws

Het jarige Gmail – inmiddels tien jaar oud – is hard bezig om zijn virtuele postbus op te waarderen. Geen onbelangrijk nieuws voor e-mailmarketeers, want Gmail is volgens Yesmail veruit de meest geliefde maildienst.

Gmail is in beweging. Dat mag blijken uit berichten dat Google onder meer van plan is om e-mails binnen Gmail in meer categorieën in te delen. Nu onderscheidt de inbox al de categorieën primair, sociaal, promoties, updates en forums. Volgens uitgelekte plaatjes krijgen categorieën reizen, aankopen en financiën hun eigen folders.

Er komt ook een mogelijkheid om bepaalde e-mails ‘vast te pinnen’ aan de bovenkant van de inbox en je kunt een mail als gelezen markeren, maar hem na enkele uren, dagen of weken weer als ongelezen laten terugkeren.

Maar een van de belangrijkste veranderingen waarmee wordt getest, is dat Gmail-gebruikers advertenties en aanbiedingen in hun inbox kunnen sorteren in een visueel grid of reclametab. Met andere woorden: in de folders reclame kun je advertentiemails niet als een lijst, maar als afbeeldingen laten weergeven.

Dat betekent dat Gmail-gebruikers promoties eerder zullen selecteren op basis van visuele elementen, en minder op basis van een koptekst.

Het blog Marketing Land concludeert dat e-mailmarketeers nog niet klaar zijn voor de reclametab, die er in veel gevallen nu nog als volgt uit ziet:

gmail-promotions-tab-example-with-ad-600x333

Dat moet veranderen, want visuele elementen converteren beter. Volgens Brad van der Woerd van Yesmail wordt het hoog tijd dat e-mailmarketeers de reclametab gaan testen, want je moet er straks wel uit kunnen springen.

Het plaatje moet in elk geval 580 x 400 pixels groot zijn, en men moet er ook rekening mee houden dat Google de koptekst afbreekt bij 75 tekens. De naam van de afzender mag maar 20 tekens lang zijn.

Het is nu nog moeilijk in te schatten wat het effect is, zeker omdat het aan gebruikers is om de reclametab aan- of uit te zetten. Ook de automatische foldersortering heeft geen grote invloed gehad.

Aan de andere kant reageren Gmail-gebruikers doorgaans beter op marketingcampagnes dan gebruikers van Yahoo, AOL en Hotmail (Outlook).



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment