Content Curation: 8 tips om jezelf als expert te profileren

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 03 Apr 2014 in nieuws

Sociale mediagebruikers zetten sociale netwerken in om specifieke en waardevolle informatie te vinden. De content wordt allang niet meer alleen geleverd door journalisten maar wordt in elke branche steeds vaker door experts zelf gemaakt. Online expertise tonen is door de toegenomen informatiedeling ook belangrijker geworden. De content die jouw bedrijf deelt geeft namelijk de mogelijkheid om op een nieuwe manier contact te leggen met je publiek en klanten.

In plaats van het zenden van slogans en reclameboodschappen vertellen we nu verhalen en delen we kennis. Daarmee wordt je een betrouwbare bron in het leveren van informatie die zaken makkelijker en efficiënter maken voor klanten. Je voegt waarde toe. Doordat er steeds meer mensen content publiceren wordt het wel moeilijker om jezelf als ‘expert’ te positioneren. Hier zijn een aantal manieren om expertise te tonen met toepassing van Content Curation in jouw Content Marketing.

1. Publiceer regelmatig

Regelmaat in publiceren van waardevolle informatie verbetert jouw bekendheid, maar geeft ook vertrouwen. En niet al jouw posts hoeven boekwerken te zijn. Door middel van content curation (het vinden, rubriceren, duiden/aanpassen, presenteren en delen van reeds bestaande content) kun je gemakkelijk regelmatig publiceren naar blogs en sociale media. Dit mag soms ook gewoon een op Pinterest gevonden infographic zijn met een alinea duiding. Voor het vinden van de juiste content heb je veel tools waaronder:

  • Flipboard
  • Zite
  • Feedly
  • Pinterest
  • Scoop.it

Maar denk ook aan Twitter lists. Een volgens mij nog steeds ondergewaardeerde feature van Twitter waarmee je makkelijk content cureert voor meerdere onderwerpen en markten.

2. Maak van één stuk content, meerdere stukken content

Maak van jouw bestaande whitepapers meerdere blogposts en maak van jouw bestaande blogposts verschillende tweets in quotevorm. Kortom cureer, knip op en mix jouw bestaande content. Maar maak ook van jouw deelname aan een evenement meerdere posts: een verslag op je blog, cureer tweets over het evenement bij elkaar met Storify en verzamel beeldmateriaal op Pinterest. Doe je dit niet dan heb je vlak na de publicatie een opleving in verkeer naar jouw website maar verspil je de échte waarde van jouw content.

3. Distribueer en cureer jouw content op veel plaatsen

Plaats jouw artikel op het bedrijfsblog, post het naar Twitter, Facebook, Google+ maar cureer ook het beeldmateriaal uit jouw artikel op een board van Pinterest, Tumblr, en post het op een specifieke LinkedIn showcase pagina. De showcase pagina is een pagina die onder de LinkedIn company page hangt waarop je jouw product of dienst kunt uitlichten met specifieke content. Een goed voorbeeld hiervan is Microsoft die de showcase pagina’s voor hun producten al helemaal in de puntjes hebben uitgewerkt.

Showcase pagina LinkedIn

4. Publiceer oud werk

Content kan inhaken op actualiteit maar het is ook verstandig om ‘evergreen content‘ te publiceren. Het verzamelen en verspreiden van oudere nog steeds relevante content kan zeker bijdragen aan het succes van jouw content marketing. Denk aan oude whitepapers, blogposts, interviews, onderzoeken en infographics. Vergeet niet goede content vaker te publiceren, want jouw content verdwijnt snel op sociale media (op Twitter zakt jouw post al na gem. 20 minuten weg in de tijdlijn). Voor de duidelijkheid: deze evergreens hoeven niet allemaal uit de eigen koker te komen. Door ook content van anderen te delen, geef je een breder beeld op jouw markt, help je toekomstige klanten en kom je minder snel over als zelfpromoter.

‘Evergreen content’ of lang houdbare content zijn artikelen, video’s, foto’s, etc die langer actueel en relevant blijven. Ze zorgen voor een structurele toestroom van bezoekers naar jouw site. Je kunt deze content gemakkelijk af en toe updaten om het actueel en relevant te houden.

Om een voorbeeld te geven: een artikel over de laatste onhandige PR-actie van ING is een mooi sociaal deelbaar artikel voor nu, maar over een half jaar zijn de meeste mensen het alweer vergeten. Je zou het daarom beter kunnen hebben over de algemene content marketingaanpak of de algemene klantbenadering van ING in een historisch perspectief.

5. Verzamel ‘recommendations’ van anderen

Cureer dit sociale bewijs in bijvoorbeeld een Storifylijst die je vervolgens kunt embedden op jouw website. Dit kan bijvoorbeeld in de smaakjes ‘grid’ en ‘slideshow’:

Storify grid

Storify slideshow

6. Beantwoord en verzamel vragen en antwoorden

Maak jezelf beschikbaar op Twitter en in LinkedIngroepen of websites in jouw vakgebied. Reageer op discussies. Deze vragen en hetgeen wat uit deze discussies komt is weer uitstekend bronmateriaal om te cureren in een artikel. Licht bijvoorbeeld een aantal van de beste antwoorden uit en geef daarbij jouw visie op de zaak.

7. Verzamel de beste content uit jouw markt in een Content Hub en voeg jouw visie toe

Curation.nl collage

Zoals hierboven al eerder gezegd ben je niet de enige die content publiceert. Door als een filter voor jouw publiek te fungeren kun je ook uitstekend jouw expertise tonen. Door de content van andere experts uit jouw markt in een kader te plaatsen en op één plek bij elkaar te brengen geef je focus aan onderwerpen en heb je daarnaast nog de mogelijkheid jouw ‘two cents worth’ toe te voegen. Zoals Curation.nl als Content Hub gebruikt is voor de beste artikelen rondom content marketing en content curation, kun jij dit ook doen voor jouw markt of thema. Een makkelijke manier om dit te doen is met Scoop.it. Een gecureerd stuk content zou er dan zo uit kunnen zien.

Scoop.it content curation

8. Cureer experts in lijsten

Onder het mom van ‘it takes one, to know one’ is het verzamelen van experts uit jouw marktgebied in lijsten een goede manier om zelf expertise te tonen. Daarnaast betrek je deze invloedrijke personen op deze manier bij jouw content en zullen ze snel geneigd zijn deze te verspreiden in hun netwerk.

Zoals je ziet zijn er vele manieren om content te cureren en daarmee jouw content en jezelf in de markt te zetten, dus waarom wachten? Start curating!



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment