Apples iAd nu voor iedereen toegankelijk

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 03 apr 2014 in nieuws

Het Apple iAd platform is vernieuwd. Niet langer krijgen alleen ontwikkelaars toegang tot de iAd Workbench, waarmee adverteerders campagnes kunnen maken en volgen, iedereen kan dat.

Het iAd platform is de advertentiemarktplaats voor iOS apparaten: iPhones en iPads. Tot voor kort was het Workbench onderdeel voor het maken en volgen van advertentiescampsagnes alleen toegankelijk voor geregistreerde appontwikkelaars (99 dollar per jaar), maar vanaf nu kan iedereen met een Apple ID ermee aan de slag. Het platform biedt mogelijkheden voor automatic targetting en uitgebreide analyses. Vergoedingen zijn gebaseerd op kosten-per-klik (CPC) of impressies (CPM). Naast Workbench kent Apple iAd ook nog het visuele bouwpakket iAd Producer voor ontwerpers. De opmaaktaal is HTML5. Er zijn geen Flash-componenten.

Nieuw in Workbench is dat nu ook videocampagnes van 30 tot 60 seconden kunnen worden opgezet. Daarmee hoopt Apple vooral kleine videproducenten aan te trekken, maar bijvoorbeeld ook een lokale autodealer die een YouTube filmpje heeft gemaakt. Deze advertenties kunnen ook verwijzen naar externe webpagina’s of naar aanbiedingen in Apples iTunes winkel. Campagnes verschijnen gaan doorgaans binnen twee werkdagen live.

Apple lanceerde iAd in 2010, nadat het Quattro Wireless voor 275 miljoen dollar had overgenomen, en met grote klanten als Unilever, DirecRV en Sears. Al gauw stokte het advertentie-aanbod. De tarieven waren te hoog, vanaf 1 miljoen dollar, en sommige merken betaalden zelfs 10 miljoen om toegang tot het platform te krijgen.

In 2012 werden de hoge tarieven geschrapt en konden ook vanaf 100.000 dollar advertenties worden aangeboden.  Op dit moment hanteert Apple marktconforme tarieven. Met klinkende resultaten, want de netto-omzet komt dit jaar uit op vermoedelijk 487 miljoen dollar, waarmee Apple nog wel achterloopt op Google en Facebook.

Vermoedelijk zal de Workbench ook nog verder worden uitgebreid, bijvoorbeeld naar iTunes Radio. De radiospeler van Apple wordt gezien als een belangrijke geldmaker.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment