Nederland klaar om te spaarspotten

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 03 apr 2014 in nieuws

De Larense startup Spaarspot lanceert volgende maand de Spaarspot-app in de Google Play en Apple App Store. Spaarspot is volgens de initiatiefnemers de eerste mobiele applicatie waarmee de consument via zijn smartphone spaarpunten kan verzamelen door simpelweg een winkel binnen te lopen of tv te kijken.

Spaarspot maakt gebruik van audioverificatie, locatieherkenning en bakens op basis van Bluetooth (iBeacon). Deze gecombineerde toepassing maakt het mogelijk om spaarders te herkennen en punten toe te kennen. Buiten de deelnemende winkels heeft Spaarspot ruim achttienduizend virtuele hekwerken (geofences) geplaatst, waardoor spaarspotters ook via de GPS-functie van hun smartphone punten kunnen verdienen, bijvoorbeeld in winkelcentra.

Spaarspotten kan door het gebruik van audioverificatie ook tijdens het tv-kijken. Het zien van een reclame of tv-programma levert dan extra spaarpunten op. De verwachting is dat dit in het nieuwe televisieseizoen van 2014 geïntroduceerd zal worden. Er zijn gesprekken met SBS en RTL omdat technische aanpassingen nodig zijn.

Voor consumenten is het gebruik gratis. Gespaarde punten kan men inwisselen voor hoofdzakelijk cadeaukaarten, maar ook andere spaardoelen zoals een Mini of een vakantie. Spaardoelen kunnen snel gerealiseerd worden.

Een adverteerder, bijvoorbeeld een winkel(keten) of een merk, kan spaarpunten inkopen bij Spaarspot en eenvoudig een campagne opzetten, net zoals dat gaat bij Facebook Ads of Google AdWords. Ook kunnen retailers de benodigde verificatie-apparatuur voor een ‘paar tientjes’ inkopen.

Oprichters Marlon van der Meer, voorheen verbonden aan het Android ontwikkelingsteam van HTC en ooit marketeer bij KPN, en Michel Burgerhof, aandeelhouder van WebAds, zijn sinds januari 2013 bezig met de technische realisatie en het in kaart brengen van geografische data. Beiden zijn met eigen geld en geld van investeerders van start gegaan.

Van der Meer heeft ervaring opgedaan met soortgelijke programma’s in de VS, zowel met televisie als retail. “Ik zag voor Nederland een mogelijkheid om die te combineren”, zegt hij tegen Emerce. “Zo kun je ook punten vergaren door naar een gesponsord programma te kijken. Stel, dat Vodafone de sponsor is, dan kunnen we je ook nog naar de Vodafone shop in de winkelstraat sturen, waar je extra punten kunt vergaderen. We willen mensen eigenlijk weer terug naar de winkelstraat brengen. Waarom zou je alles bij wehkamp bestellen?”

Deze maand wordt gestart met een ‘closed user group’. Het doel is om in het eerste jaar 1 miljoen downloads en 500.000 actieve spaarders te hebben.

Spspt_spaardoel



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment