‘Meer fysieke winkels fungeren als DC’

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 02 Apr 2014 in nieuws

Al 84 procent van de vijftig grootste retailketens in de VS gebruiken hun winkels voor het ophalen van onlinebestellingen of voor het versturen van online bestelde artikelen. Dat blijkt uit het aprilnummer van Internet Retailer.

De groei heeft vooral te maken met de dominante positie van Amazon, die weliswaar geen eigen winkels heeft, maar wel steeds meer fulfillmentcentra laat bouwen. Amazon heeft nu wereldwijd 96 warenhuizen.

Diverse retailers richten hun winkels daarom in als minidistributiecentra. De werknemers pakken de bestellingen in en geven ze aan koeriers FedEx en UPS. Ship-from-store heeft onmiskenbare voordelen: het is goedkoper omdat kortere routes worden afgelegd. Ook de grote Amerikaanse winkelketen Walmart is daarom gaan experimenteren met ship-from-store. Zo’n tien procent van de bestellingen op Walmart.com wordt reeds vanuit de winkels geleverd.

Vorige maand werd bekend dat ook The Men’s Wearhouse zijn ophaalprogramma verder uitbreidt. Daartoe is een app Find-It ontwikkeld waarmee winkelpersoneel snel de inventaris kan bekijken.

Fabrikanten werken volop mee. Internet Retailer gaat uitgebreid in op JL Audio, dat luidsprekers en versterkers maakt voor auto’s en boten, gebruikt software van Shopatron waardoor lokale dealers online bestelde artikelen kunnen uitleveren. Als regel geldt dat de order gaat naar de dealer die het dichtst bij de klant zit. Die klant het desnoods ook nog zelf komen halen. Alleen dealers die bewezen hebben dat zij binnen 24 uur kunnen leveren mogen meedoen. In totaal heeft het bedrijf nu 2000 dealers.

JL Audio heeft gekozen voor deze oplossing omdat dealers vaak persoonlijk advies moeten of kunnen geven. Zo snijdt het mes aan twee kanten: er wordt efficiënter gebruik gemaakt van de distributeurs. Volgens het bedrijf is de omzet als gevolg hiervan met 28 procent gestegen sinds 2011.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment