Consumentenbond: banken rommelen met veiligheidsvoorschriften

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 01 apr 2014 in nieuws

Robeco, dat de veiligheidsvoorschriften van de banken hanteert, maakt het wel heel bont door complete inloggegevens per e-mail op te sturen. Volgens de klantenservice van Robeco kan een ander daar niets mee: ‘want om in te loggen is ook een e-mailadres nodig’. Maar die staat juist boven de e-mail, constateert de Consumentenbond.

Eenduidige uniforme veiligheidsvoorwaarden moesten voorkomen dat er een wirwar aan regels en voorwaarden per bank geldt. Onderzoek in de Geldgids van april 2014 laat echter zien dat niet alle banken zelf die regels goed naleven. De Consumentenbond roept de banken op onmiddellijk de ‘lekken’ te dichten.

De ING slaat de gebruikersnaam bijvoorbeeld onversleuteld op in een ‘cookie’ op de pc van zijn klanten als die ‘gebruikersnaam onthouden’ aanvinken. In Internet Explorer 11 is het zelfs mogelijk om de gebruikersnaam én het wachtwoord van ING-bankieren op te slaan. De Consumentenbond adviseert daar nooit mee in te stemmen.

In de voorwaarden van SNS en de RegioBank staat dat de klant ervoor moet zorgen dat anderen de gebruikersnaam en wachtwoord niet kunnen zien als deze worden ingetoetst, maar vervolgens staat de gebruikersnaam wel open en bloot in het invulveld en is dit niet afgeschermd door de bank.

De Consumentenbond heeft zich er bij de Nederlandse banken hard voor gemaakt dat de veiligheidsvoorschriften van de banken helder geformuleerd zijn en niet langer uit ontelbare pagina’s bestaan. Een aantal onredelijke voorschriften als ‘nooit internetbankieren via de wifi’ of ‘elke dag controleren waar je bankpas is’ zijn daarbij komen te vervallen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment