Otto groeit 8 procent tot omzet 6 miljard euro

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 07 mrt 2014 in nieuws

Webwinkel Otto boekt over 2013 een omzetgroei van een kleine acht procent en brengt daarmee het verkooptotaal tot boven de zes miljard euro. In mei opent het bedrijf zijn concurrent voor Zalando.

Tweederde van de verkopen realiseert Otto Group met zijn honderd webwinkels in Duitsland. De rest overwegend in andere Europese landen, al werkt de groep wereldwijd. Het bedrijf claimt nog steeds dat het na Amazon de grootste etailers ter wereld is.

Maar bij de omvang van de digitale verkopen houdt de vergelijking met Amazon dan ook op. De Amerikanen exploiteren een technologieplatform waar toevallig ook een bekende winkel op staat. Otto is in de aard een retailorganisatie die de aankoopkanalen van zijn klanten volgt. Dat is nu het vaste internet, maar over twee jaar is dat overwegend mobiel internet.

Bestuursvoorzitter Rainer Hillebrand van Otto Group, verantwoordelijk voor e-commerce, zegt dit jaar en volgend jaar fors te zullen investeren in het optimaliseren van de mobiele verkoopkanalen van de bedrijven die onder de groepsvlag vallen.

In de drie jaren tot 2015 investeert Otto voor driehonderd miljoen euro in e-commerce. Dit jaar ligt de nadruk op de deelgebieden technologie, multichannel networking, service (zoals betaaldiensten) en venture capital. Otto is met Project A en eVentures is een grote internationale investeerder. Het verwierft belangen in bedrijven als Groupon, Shutl, Sonos en Bluekai.

Op 5 mei lanceert Otto Group het internetlabel Collins, ‘een online ecosysteem voor jonge, modebewuste vrouwen’. Collins wordt een webwinkel die moet concurreren met Zalando, met het verschil dat het bedrijf bij opening al een aantal fysieke zaken heeft. Mogelijk heeft Otto zich hierbij laten souffleren door Florian Heinneman. Hij is nu de baas van Project A, maar stond eerder aan het roer bij de uitrol van onder meer Zalando en eDarling.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment