PayPal wil groot worden in retailbetalingen

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 28 feb 2014 in nieuws

Betaalbedrijf PayPal kondigde afgelopen week een aantal nieuwe betaalmethoden aan. Zo maken PayPal en Samsung het voor consumenten mogelijk om met vingerafdrukauthenticatie te winkelen en te betalen op de nieuwe Samsung Galaxy S5. PayPal is hiermee naar eigen zeggen het eerste wereldwijde betalingsbedrijf dat de mobiele technologie van Samsung voor vingerafdrukverificatie gaat ondersteunen. Emerce sprak met Anuj Nayar, hoofd Global Initiatives, in Barcelona.

Welke aankondigingen hebben jullie gedaan?
“Naast de toepassing op de S5 komen we met een app voor de nieuwe Gear 2 smartwatches van Samsung. Daarmee kunnen gebruikers inchecken en betalen bij lokale winkeliers. Ook kunnen zij sparen, aanbiedingen inwisselen en onderweg betalingsmeldingen ontvangen. Verder breiden PayPal en Deutsche Telekom hun Europees bereik uit met een samenwerking op het gebied van zogenoemde carrier payments. Deutsche Telekom maakt het voor klanten mogelijk aankopen te doen die direct verrekend worden met hun telefoonrekening. In 2013 ging er voor meer dan 9 miljard aan betalingen voor digitale goederen via PayPal. Dat is nog bescheiden op een totaal van ruim 140 miljard aan transacties, maar het groeit snel.”

Is het de bedoeling dat we met de wearables in winkels gaan betalen?
“Ja, wij werken al een tijdje aan de Beacon-technologie, gebaseerd op Bluetooth. Met je smartphone loop je een winkel binnen en als je toestemming geeft worden aankopen aan de kassa automatisch verrekend. Je kunt je smartphone gewoon in je broekzak of tas laten. Degene die achter de kassa staat, herkent je gezicht op zijn beeldscherm. Het is hetzelfde gemak als wanneer je met Uber rijdt. Die verzort de betaling volautomatisch, je hoeft alleen maar uit te stappen. We gaan de Beacon-technologie de komende tijd wereldwijd uitrollen. Waar precies wordt later bekend gemaakt, maar we beginnen in de VS.”

Toch is PayPal nog geen grote speler als het gaat om retailbetalingen.
“Dat klopt, het aandeel is nog zeer bescheiden. Wij komen uit de hoek van de onlinebetalingen, dat hebben we vijftien jaar gedaan en daar kennen de meesten ons van. Als je morgen aan retailers voorstelt om hun bestaande kassasystemen te vervangen door heel iets anders, houd je geen klant over. Zij willen dat ons systeem werkt met hun kassasystemen. En dus hebben we de afgelopen jaren samengewerkt met precies die partijen als NCR, met deze partijen hebben we overeenkomsten. Voor retailers met oudere systemen hebben we een Q-code systeem. Niet alle winkels hebben kassasystemen met schermen. Dit soort toepassingen heeft tijd nodig. Denk maar eens aan het begin van de credit card. Die werd aanvankelijk alleen voor lunches en diners gebruikt, later vertrouwden we de kaart als algemeen betaalmiddel en durfden we zonder geld op stap te gaan. De toekomst is die van contactloze betalingen, en onze visie is dat je daarvoor geen enkele handeling meer hoeft te verrichten.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment