Gmail laat gebruikers marketing e-mails opzeggen

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 24 feb 2014 in nieuws

Gmail, misschien wel de populairste maildienst, voert de komende tijd belangrijke veranderingen door voor e-mailmarketeers. Voortaan kunnen gebruikers promotiemails makkelijker opzeggen door simpelweg op een knop te drukken.

De nieuwe optie was al wel zichtbaar voor een klein percentage gebruikers, maar wordt nu breder uitgerold, als een van de quick action buttons. Gebruikers hoeven voortaan dus niet meer op zoek naar een knap verborgen link waarmee ze hun mail kunnen opzeggen.

Google doet dat overigens niet om e-mailmarketeers te pesten, maar om de transparantie te verhogen. Volgens Google gebeurt het nu nogal eens dat gebruikers niet weten hoe ze zich moeten afmelden en dan de mail als spam aanvinken. Gebeurt dat vaak genoeg, dan is er kans dat de promotiemails al bij de poort van Gmail worden tegengehouden en dus geen enkele postbus meer bereiken.

Overigens bood Gmail al een soortgelijke optie sinds 2009, zij het dat de gebruiker pas bij het verwijderen van mail keuze heeft om deze af te melden of als spam aan te merken.

Capture

Hoe het een en ander precies in zijn werk gaat is overigens nog niet duidelijk. De nieuwe mogelijkheden zijn onlangs tijdens het M3AAWG-congres aangekondigd. Of Google laat de mails niet meer door, of meldt ze zelf af bij de afzender.

Voor alle duidelijkheid: De mogelijkheid voor opzeggen is alleen beschikbaar in de webmailversie van Gmail, en niet wanneer Gmail binnen bijvoorbeeld Outlook, Apple Mail of Mozilla Thunderbird wordt gebruikt.

Het is niet de eerste keer dat Gmail veranderingen doorvoert voor promotionele mails. Vorig jaar introduceerde Gmail een nieuwe gebruikersomgeving met tabbladen. Gmail zorgt ervoor dat mails automatisch worden ingedeeld via vijf verschillende tabs: primair, sociaal, reclame, updates en forums. Nieuwsbrieven worden daarbij automatisch in de reclametab geplaatst.

Om in de primaire postbus te komen moeten mails een ster van de ontvanger krijgen. De nieuwsbrieven komen dan nog steeds in de reclame-tab binnen, maar worden ook onder de primair-tab weergegeven.

Gmail dwingt e-mailmarketeers zo wel om zo relevant mogelijk te zijn, want bij de geringste irritatie kan de gebruiker u zo uit zijn ontvanglijst wippen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment