Mobiel adverteren veel effectiever dan op desktop

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 24 feb 2014 in nieuws

Mobiel adverteren is twee tot vier keer effectiever op mobiele telefoons en tabets dan wanneer dezelfde uitingen worden getoond op desktopcomputers. Bovendien blijken exchanges veel kostenefficiënter dan uitingen op premiumsites en -apps.

BBC World deed een onderzoek onder zesduizend respondenten in zes landen en concludeert dat mobiel adverteren bijzonder aantrekkelijk is. In het algemeen is het twee keer effectiever, wanneer gekeken naar doorklikratio’s. Maar naarmate de Engelse taalvaardigheid toeneemt, neemt het positieve effect toe tot een factor vier.

Het Engelse onderzoek laat ook zien dat mobiele gebruikers, niet verrassend, veel vaker online zijn dan desktopgebruikers. Een kleine veertig procent van de gebruikers pakt gemiddeld een keer per uur zijn telefoon om iets op internet te doen.

Cijfers van de Nederlandse online marketingspecialisten van Greenhouse Group laten nog een ander beeld zien. Het is beter om real time bidding in te zetten dan om ruimte te kopen op premiumposities in titels van grote uitgevers.

Bij wijze van proef deed Matthijs Keij van FlxOne tijdens de Superbowl in Amerika een proef. BlueMango Interactive kocht via het platform van FlxOne tijdens het enorme sportevenement via RTB ruimte in. De CPM-tarieven op prominente Amerikaanse sport- en nieuwssites waren, wanneer ingekocht via exchanges, erg aantrekkelijk: tussen de een en vier dollar.

In Nederland zouden uitgevers als Telegraaf en Sanoma hun mobiele premium reclametarieven dermate hoog houden, dat ze zichzelf uit de markt prijzen. De conversieratio’s van ruimte uit exchanges mag dan wel lager liggen, maar de prijzen zijn ook zo laag dat het uiteindelijke rendement vele malen hoger ligt dan bij premiumruimte.

Bart Manders van BlueMango: “Ik heb verschillende campagnes waar we op engagement sturen, bijvoorbeeld deelname aan een game of klik op sms-knop. Je ziet dat de kosten per engagement bij grote Nederlandse publishers minimaal tien maal hoger zijn dan wanneer je op de exchanges van bijvoorbeeld Google, Smaato of MoPub inkoopt. De exchange inventory converteert vaak twee keer slechter dan Nederlanse premium inventory maar de tarieven liggen twintig tot vijftig keer lager. Daardoor ben je uiteindelijk toch veel goedkoper uit.”

“Voor salescampagnes is de Nederlandse premium inventory veel te duur.”

Len Clabbers van Nakko, exploitant van naar eigen zeggen Nederlands grootste mobiele advertentienetwerk, onderschrijft het beeld dat de BBC schetst. “De clickrate van mobiele banners is in onze ervaring inderdaad twee tot vier keer hoger dan op een desktop. Een CTR van een procent op mobiel is normaal en bij grote uitingen kan dat makkelijk oplopen tot vijf tot tien procent. Dat is niet helemaal vreemd als je beseft dat het mobiele banners een groter deel van het actieve gezichtsveld innemen op de kleine schermen.”

Over de prijsefficiëntie van exchanges versus premium sites laat hij zich genuanceerd uit. “Als je ruimte inkoopt op premiumsites heb je meer controle op waar en in welk umfeld je uiting terecht komt. Dat is vooral belangrijk bij brandingcampagnes. Het merkbouwend effect is dan belangrijker dan de alleen prijscomponent. Als imago minder belangrijk is dan bieden performancekanalen meer mogelijkheden.”

Foto: paz.ca (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment