Oude iPhones grote kostenposten mobiele aanbieders

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 18 feb 2014 in nieuws

Oude iPhones en smartphones van Samsung liggen dermate goed in de markt dat consumenten ze blijven kopen en hun operators blijven bestoken met vragen over instellingen. Het gaat vaak om vragen over diensten van bijvoorbeeld Apple en Google.

Naarmate meer Nederlanders een smartphone kopen, stijgt de druk op de helpdesks van de operators. De slimme telefoons die zo makkelijk zouden moeten werken, leveren in de praktijk veel hoofdbrekens en vraagtekens op.

Qelp rekent voor dat het aantal hulpvragen in Nederland afgelopen jaar met 72 procent steeg, terwijl het aantal nieuwverkochte smartphones met vijftien procent steeg.

Wanneer naar de inhoud van de klantvragen wordt gekeken, blijkt dat het niet vaak om operatorspecifieke vragen gaat. Telecomaanbieders betalen dus miljoenen om de problemen van anderen op te lossen.

Toestellen van Apple en Samsung leveren 46 procent van de klantvragen op. Het valt op dat tweederde van die vragen gaat over oudere modellen.

Het Nederlandse bedrijf Qelp levert tekst, beeld en video die operators op hun sites kunnen plaatsen. Deze producties leggen stap voor stap uit hoe de gesignaleerde problemen kunnen worden opgelost. Telecomaanbieders profiteren hiervan doordat de klant zelf zijn probleem verhelpt en niet meer naar het callcenter belt. Een gemiddeld belletje kost de operator rond de zeven euro.

Qelp voorziet, via 61 operators in 29 landen, 450 miljoen consumenten van antwoorden op hun telefoonvragen.

Het bedrijf boekte over 2013 een omzetgroei van veertig procent. De grootste groei wordt sinds 2011 gerealiseerd buiten Europa, in Azië en de Amerika’s.

Foto: brownpau (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment