Waarom RTB niet zonder real time-analyse kan

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 10 feb 2014 in nieuws

Real Time Bidding (RTB) bestaat nu al enkele jaren, maar lijkt niet compleet zonder Real Time Analytics. En de traditionele analysemiddelen lopen nog wat achter. Dat is jammer omdat advertenties veel beter geserveerd zouden kunnen worden op basis van onlinegedrag en demografische profielen. Wat zijn de voordelen voor de diverse partijen?

De noodzaak van real time reporting is cruciaal voor geautomatiseerde inkoop. Stelt het bedrijf Adotas. Adotas zette onlangs eens alle voordelen hiervan op een rij voor adverteerders en uitgevers. Als regel geldt: consumenten kunnen websites van het ene moment op het andere verlaten en nooit meer terugkeren. En dus kun je niet zonder actuele gegevens.

Voordelen voor adverteerders
Real time analyse is belangrijk om tijdig je advertentiestrategie bij te stellen. Dat gaat niet lukken als je enkele uren of zelfs dagen later inzicht krijgt in je bezoekersgegevens. Bovendien geeft het de mogelijkheid om diverse strategieën parallel uit te proberen. Want alleen op die manier kun je de hoogste klik- en conversieratio’s bereiken.

Analyses van RTB-programma’s geven adverteerders ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld specifieke doelgroepen te benaderen met aparte advertenties. Daartoe moet je uiteraard inzicht hebben in de demografische gegevens van je bezoekers.

Ook kun je op deze manier beter fraude op het spoor komen. Studies tonen aan dat consumenten nooit meer dan 30 procent van alle display advertenties op websites zien. Volgens Trademob bevindt 40 procent van de mobiele advertenties op dubieuze sites die geen normaal verkeer trekken, maar bijvoorbeeld door bots worden gefrequenteerd.

Voordelen voor uitgevers
Uitgevers kunnen met real time analyses veel beter hun prijzen vaststellen. Soms is het noodzakelijk om grenzen te stellen aan tarieven, om te voorkomen dat er steeds minder wordt geboden, maar daar moet je uiteraard mee uitkijken. Stel dat een uitgever een minimum aangeeft van 1 euro CPM. Het zou zomaar kunnen dat de gemiddelde tarief voor specifieke doelgroepen op 95 eurocent zit. Als je dat niet weet, loop je kansen mis.

Uitgevers moeten ook kunnen inschatten hoeveel advertenties per pagina redelijk zijn voor de benodigde interactie met bezoekers. Daar zijn geen standaarden voor.  Sommige doelgroepen accepteren meer advertenties dan de ander, en ook het moment van de dag kan van invloed zijn. Ook kunnen ze experimenteren met het aanpassen van redactionele inhoud om zo de interactie verhogen.

Voordelen voor handelsplaatsen (exchanges)
Weliswaar brengen handelsplaatsen (exchanges) adverteerders en uitgevers bij elkaar, maar ook zij hebben baat bij real time analytics om te kijken of de advertenties op tijd worden geserveerd. Ook kunnen ze beter adviseren bij het identificeren van de juiste doelgroepen of uitgevers die zich op specifiek publiek richten. En ook zij kunnen fraude eerder bestrijden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment