Googles lijfspreuk staat meer dan ooit onder druk


De oprichters van beursgenoteerde bedrijven als Apple, Amazon en Google zijn allen wars van het kortetermijndenken door aandeelhouders. Ten tijde van Steve Jobs leidde dat ertoe dat Apple, zelfs toen er zo’n honderd miljard dollar op de bank stond, geen cent dividend uitkeerde. Amazons oprichter en CEO Jeff Bezos pot op zijn beurt niks op, maar gebruikt elk verdiende dollar direct voor bedrijfsuitbreiding.

Eenzelfde strategie zie je bij Google. Zo kocht het bedrijf in 2006 de anderhalf jaar oude videosite YouTube, waar tot op dat moment 70 miljoen dollar in was geïnvesteerd, voor maar liefst 1,7 miljard dollar. Hoewel iedereen hen voor gek verklaarde, is het bedrijf acht jaar later uitgegroeid tot de op één na grootste zoekmachine ter wereld. Met jaarlijks een miljardenwinst. Vandaag de dag investeren ze onder meer in zelfrijdende auto’s, niet alledaags DNA-onderzoek en een hele reeks minder bekende deelnemingen die pas over vele jaren geld gaan opleveren.

Bezos, Brin en Page zijn terecht van mening dat kortetermijndenken en innovatie niet samengaan. Onvoldoende innoveren is uiteindelijk voor elk bedrijf dodelijk, maar vooral in de snelgroeiende techindustrie kan men zich dat niet veroorloven. Het internet groeit immers nog steeds fors. En in 2025 zijn er nog eens drie miljard wereldburgers meer online dan nu.

Netwerkbedrijf Cisco verwacht daarnaast dat tegen die tijd 50 miljard sensoren en apparaten via het ‘Internet of Things’ met elkaar verbonden zullen zijn. Of die apparaten echt met elkaar kunnen communiceren, is nog even afwachten. Want er is nog geen platform dat al die verschillende software überhaupt aan kan. En dus is het wachten op een soort Esperanto voor sensoren. Ongetwijfeld wordt daar in de krochten bij Google aan gewerkt. Net als men in het geheim werkte aan de overname van Nest, de fabrikant van slimme thermostaten en rookmelders. Voor 3,2 miljard dollar. Oftewel 32 keer de omzet, waar twee à drie keer gangbaar is. En dat voor een bedrijf dat vier jaar geleden nog niet eens bestond. Googles oprichters voorkomen hiermee dat andere bedrijven straks meer van jou en mij weten dan zijzelf. Terwijl ze nu al weten waar je bent, met wie je praat, wat je lekker vindt, hoe jij je dag invult en nog zo wat, weet Google straks ook hoe laat je naar bed gaat en wellicht ook nog met wie.

Sommige critici zijn na de spraakmakende overname vooral bang dat het innovatieve karakter van Nest zal worden ingedamd. Als ik hen was, zou ik me eerder druk maken over wat het bedrijf straks allemaal over ons weet. Googles lijfspreuk Don’t be evil staat door de overname meer dan ooit onder druk. Ook op lange termijn.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het Februarinummer van Emerce magazine. (#128)



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.