Twintig onmisbare online marketing tools

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 06 feb 2014 in nieuws

Het fijne van ‘online’ is dat er erg veel te meten valt. Online marketing tools maken wat dat betreft ons werk een heel stuk gemakkelijker. Niet alleen bestaan er heel veel tools, er bestaan ook heel veel goede tools. Twintig ‘onmisbare’ online marketing tools voor je op een rij.

Zoekwoorden onderzoek tools
Een goed zoekwoordenonderzoek is de basis voor zoekmachine-optimalisatie en zoekmachine-adverteren. Met de (tool 1) Google zoekwoordplanner kun je inzicht verkrijgen in het maandelijkse zoekvolume op zoekwoorden. Zo leert de zoekwoordplanner ons bijvoorbeeld dat Emerce maandelijks 3.600 keer wordt gezocht. Daarnaast geeft de zoekwoordplanner ideeën voor zoekwoorden. Dat laatste kan nog veel uitgebreider met (tool 2) Übersuggest. Dit hulpmiddel combineert het ingevoerde zoekwoord met een groot aantal andere zoekwoorden op volgorde van het alfabet. Vervolgens kun je de lijsten naar de zoekwoordplanner kopiëren om het zoekvolume te achterhalen.

Benieuwd op welke zoekwoorden concurrenten focussen? (tool 3) SemRush geeft je inzicht in zoekwoorden waar concurrenten op adverteren en op welke zoekwoorden ze goede organische posities hebben. (4) Google Trends is een erg interessante tool om trends te herkennen in zoekvolumes en daarbij verschillen te herkennen tussen steden, landen en talen.

Linkanalyse
Hoewel het belang van extern linkende domeinen naar een website aan het afnemen is, is het nog steeds één van de belangrijkste rankingfactoren. Drie tools die je kunt gebruiken om het linkprofiel van een website te achterhalen zijn (tool 5) Open Site Explorer, (6) Majestic SEO en (7) Ahrefs. Allen geven ze je inzicht in het aantal links, de domeinen die naar je website linken, de kwaliteit van de links en de zogenoemde anchorteksten. Bovendien kun je met bovenstaande tools je linkprofiel vergelijken met die van concurrenten. Waar Majestic SEO vaak geroemd wordt vanwege haar grote database, is Open Site Explorer wellicht de meest gebruiksvriendelijke tool om je links te analyseren. Ahrefs onderscheidt zich onder meer door mooie rapportages te presenteren. Een tool die het gemakkelijk maakt om aangevraagde en geplaatste links te managen is de (8) Linkbuilding tool.

Rank checker
Wanneer je actief bezig bent met zoekmachine-optimalisatie ben je vanzelfsprekend benieuwd naar de posities van je webpagina’s op bepaalde zoekwoorden. (tool 9) SEO SERP Workbench is een eenvoudige Chrome-extensie, maar hij doet wat hij moet doen: zoekwoorden checken voor de URL die je invoert. Uitgebreidere tools zijn (10) Cuterank (gratis voor één website) en de (11) Moz rank checker. Handig aan Cuterank is de mogelijkheid om op een gegeven tijdstip de zoekwoordposities automatisch te updaten. Bovendien geeft de tool, net als de Moz rank checker, ook historische data voor zoekwoorden weer.

Snelheid website
Diverse onderzoeken laten zien dat de snelheid van je website direct van invloed is op belangrijke statistieken als het aantal paginaweergaven, de gemiddelde bezoekduur en het conversiepercentage van je website. Bovendien is de snelheid van je website een ranking factor voor de zoekmachines. Het is dus zaak je website zo snel mogelijk te laten laden. (tool 12) Pagespeed insights geeft je een score voor de snelheid van je website op mobiele apparaten en desktop computers. Nog handiger: de tool geeft je informatie welke aspecten moeten worden gecorrigeerd om de snelheid van je website te verbeteren. Naast deze tool bestaan er veel websites waarop je de snelheid kunt testen, zoals (13) Webpagetest.

Technische SEO
Bij de optimalisatie van je pagina’s zijn ook technische aspecten van belang. (14) Firebug is een interessante tool waarmee je van alle webpagina’s de HTML, CSS en Javascript code kunt inspecteren. Firebug is als add-on te downloaden voor de browser Firefox en het leuke aan de tool is dat je allerlei aanpassingen kunt maken aan de opmaak van de pagina. Zo kun je bijvoorbeeld eenvoudig zien hoe een ander lettertype of een grotere bestelknop eruit komt te zien. Met (15) Screaming Frog SEO Spider kun je een schat aan informatie over de pagina’s van je website ophalen, waaronder titels, meta descriptions en canonical URL’s. In (16) Google webmaster tools kun je tevens veel informatie vinden over de techniek van je website. Zo kun je hier bijvoorbeeld HTML-verbeteringen, de indexeringsstatus en interne links van je website zien. (17) Xenu Link Sleuth is een handige tool om ‘dode’ links op te sporen.

Conversie-optimalisatie
Het conversiepercentage van je website verbeteren? Dit doe je door veel te testen. Twee bekende tools op dit gebied zijn (18) Visual website optimizer en (19) Optimizely. Met beide tools kun je relatief eenvoudig a/b-testen uitvoeren. Hoewel voor beide tools betaald moet worden, is het zeker de moeite waard om aan de slag te gaan met conversie-optimalisatie. Met de juiste testen kun je ongetwijfeld het geïnvesteerde bedrag weer terugverdienen.

Last but not least
Een tool die niet mag ontbreken in dit overzicht is van Google zelf. En dan heb ik het natuurlijk over het welbekende (20) Google Analytics. Analytics geeft je een schat aan informatie over de prestaties van je website en is verreweg de meest onmisbare online marketing tool.

Welke tools gebruik jij?
Uiteraard bestaan er nog veel meer handige tools en elk jaar komen daar weer nieuwe tools bij. Deze twintig online marketing tools geven je in ieder geval een goede ondersteuning bij het uitvoeren van je online marketing strategie. Welke tools gebruik jij naast bovenstaande tools?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment