Mobiele native advertenties gaan sociale media domineren

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 05 feb 2014 in nieuws

Google Ads zijn een mooi voorbeeld van native advertising. Hoewel ze wel zichtbaar worden gemaakt als advertenties, passen ze wel uitstekend bij de functie en de vorm van de organische zoekresultaten. Native social advertenties — advertenties die zijn geïntegreerd in de social stream — maken gebruik van sociale media als drager en zijn zeer effectief, want ze genereren enorme aantallen clicks en shares. Over niet al te lange tijd zal native advertising garant staan voor meer dan de helft van de uitgaven aan social advertising. Sites waarop het beeld, en niet het woord, centraal staat, zullen hier het meest van profiteren. Dit blijkt uit een recente analyse van onderzoeksdienst BI Intelligence, onderdeel van Business Insider.

Fotodeelnetwerken Instagram en Pinterest hebben al native advertising producten. Alhoewel het nog geen officiële advertentieafdeling heeft, beweegt ook Snapchat zich op de markt voor native advertising, waarbij de betaalde snaps, in tegenstelling tot de ‘gewone’ snaps, 24 uur zichtbaar blijven. Deze diensten spinnen garen bij het feit dat foto’s op het internet de meest gedeelde content vormen en adverteerders dus de kans biedt hun advertentie te laten delen door miljoenen gebruikers.

Alle social media ads native
Er wordt al voorspeld dat alle advertenties op sociale media native zullen gaan en dat de banners helemaal zullen verdwijnen. Mediabedrijf AOL in het Verenigd Koninkrijk zette recent zijn eerste schreden op weg naar het commercieel vormgeven van native advertising. “In plaats van display ads, die vaak een week lopen, worden de native advertising campagnes drie tot zes maanden ingezet, zodat merken inhoudelijk een verhaal kunnen opbouwen. Wij verwachten een verdubbeling van onze omzet aan native advertising, het zal een steeds grotere bijdrage leveren aan onze totale advertentieinkomsten,” aldus Noel Penzer, country manager van AOL UK.

Waarom zijn experts zo optimistisch over de enorme groei van native advertising?

  • In-stream native ads hebben de look, feel, en functionaliteit die naadloos aansluit bij zowel mobiele apparaten als de desktop, daarom worden er steeds meer cross-device campagnes ontwikkeld.
  • Op de kleinere mobiele schermen is de stream het kloppend hart van de gebruikerservaring. Er werd vorig jaar wereldwijd zo’n 8,9 miljard dollar besteed aan mobiele advertenties.
  • Verwacht wordt dat de uitgaven aan display ads op social media in de VS zullen groeien van 4,3 miljard dollar in 2013 naar 6,8 miljard dollar in 2017. Native social advertising, vooral gedomineerd door de Sponsored Stories van Facebook en de Promoted Tweets van Twitter, zal in dezelfde periode meer dan verdubbelen, van 2,4 miljard dollar tot bijna 5 miljard dollar.
  • Twitter startte de native social advertising trend met Promoted Tweets in 2010. Inmiddels is Twitter uitgegroeid tot een van de grootste voorbeelden dat het investeren in TV en digitale advertising hand in hand kunnen gaan. Het sociale netwerk, dat ruim 200 miljoen geregistreerde gebruikers heeft, biedt adverteerders drie verschillende in-stream native ad producten.

Beeld zegt meer dan duizend woorden
Pinterest, Instagram en Snapchat zullen op korte termijn de meest effectieve vormen van native advertising gaan aanbieden die vooral gericht is op beeld. Foto’s zijn het meest gedeelde type content op het web. Videodeel-dienst Vine heeft al 40 miljoen geregistreerde gebruikers en dagelijks worden er honderden miljoenen foto’s gedeeld via Snapchat. En alhoewel sociale media in het algemeen waarschijnlijk de grootste punt van de native advertising-taart naar zich toe zullen trekken, zullen de foto- en videodeel-diensten de grootste rol gaan spelen bij het succes van native advertising.

snapchat

Bronnen:         

  • Cooper Smith – Here’s Why Native Ads On Pinterest, Instagram, And Snapchat Could Be Huge Moneymakers (Businessinsider.com)
  • Arif Durrani – AOL UK set to make 40% of revenues from native ads in 2014 (Campaignlive.co.uk)
  • BIA Kelsey – US Native social ad revenue up 77% since 2012 (Biakelsey.com)
  • Rebecca Hillcott – How the Feed Changed the Way We Consume Content (Mashable.com)
  • David Amerland – How Native Advertising is Going to Change Marketing in 2014 (Socialmediatoday.com)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment