Layar zoekt toepassingen Google Glass

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 29 Jan 2014 in nieuws

Technologiebedrijf Layar neemt een voor de hand liggende stap en gaat op zoek naar toepassingen voor Google Glass. Printuitgevers kunnen in de toekomst hun titels interactief tot leven brengen op internetbrillen.

Welke vorm deze nieuwe toepassingen krijgen, zal in de loop van de tijd moeten blijken. Dat de apps er komen staat wel vast. Eén ontwikkelaar wordt full time vrijgemaakt om zich op het Glassplatform te storten. Directeur Quintin Schevernels: “Ik denk dat we in Nederland de eerste zijn met een full time Glassontwikkelaar.”

In een vraaggesprek met deze uitgave schetst hij dat uitgevers internationaal de Layartechnologie beginnen te omarmen. Amerika is de grootste markt met een kwart van alle gebruik. Canada omschrijft hij als het meest vooruitstrevende gebied. Daar beginnen grote titels in de kranten- en tijdschriftenwereld het Nederlandse systeem veelvuldig in te zetten.

“Maar afgelopen dagen zagen we ook uitgevers in Jamaica en Guatemala aan de slag gaan met de Creator”, het systeem waarmee advertenties of hele pagina’s van printtitels interactief worden gemaakt. “In totaal maken 71.000 professionals er gebruik van.” Het bedrijf brengt binnenkort een nieuwe versie van zijn Creator uit.

Layar laat uitgevers hun verhalen, advertenties of hele pagina’s interactief maken. De lezer hoeft enkel een app te hebben om die interactieve laag te kunnen bekijken. Daar kunnen aanvullende foto’s en video’s staan, wat veel gebeurt, maar ook verwijzingen naar de sites van adverteerders.

Het blad Seventeen van Hearst in Amerika maakt iedere maand zijn hele blad interactief. De lezers, veelal tienermeiden, hoeven enkel met de app van Seventeen een pagina te scannen om pagina’s met kleding of make up ter inspiratie te knippen naar hun eigen inspiratieboek. Adverteerders verspreiden op die wijze ook digitale coupons.

Cijfers die de ontwikkeling van het bedrijf schetsen, houdt Schevernels voor zich. De directeur spreekt wel over een duidelijk positieve trend die hem in staat stelt meer te investeren.

Hij laat doorschemeren dat online verkopers van wenskaarten in Layar een aantrekkelijk systeem zien om de papieren post te verrijken met videoboodschappen. Smilez uit Eindhoven is een van de eerste die de augmented reality-technologie daarvoor toepast.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment