Feature: The battle of the Glasses

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 28 dec 2013 in nieuws

Google Glass is het vlaggenschip van een snelgroeiende groep intelligente wearables. Op korte termijn lijkt de slimme bril vooral gewild op de werkvloer. De toekomst is echter aanmerkelijk ambitieuzer.

Met slechts 36 gram is de Googles Glass nauwelijks zwaarder dan een gewone zonnebril. De gebruiker ziet de wereld op een geheel nieuwe manier, althans dat is de bedoeling. Maar waar is deze smartglass eigenlijk precies voor bedoeld? Grappig genoeg heeft Google daar nog geen eenduidig antwoord op. Met het Glass Collective, een monsterverbond van Google Ventures met risicokapitaalverstrekkers Andreessen Horowitz en Kleiner Perkins, spoort Google juist vele duizenden andere ontwikkelaars aan om zelf het antwoord op die vraag te geven.

Belangstelling is er in ieder geval genoeg, want direct na aankondiging bevestigde het Collective al interesse van Twitter en Path, local services als Yelp, Foursquare, maar ook van beelddiensten als Flickr, YouTube en Shutterfly. Zelfs Evernote produceerde een speciale notitie-app, specifiek gericht op de zakelijke markt. Evernotes CEO Phil Libin is er namelijk van overtuigd dat Glass de komende jaren vooral voor professionele doeleinden zal worden ingezet. Een richting waar ook de betrokken Google-managers hun kaarten op inzetten.

Relevantie
Aan de andere kant van de wereld werkt de Indiase outsourcer iGATE aan Glass-apps voor klanten in de medische industrie, retail en de mijnbouw. “Met een van onze applicaties kunnen engineers gebruiksaanwijzingen en andere documentatie doornemen, terwijl ze onder de grond aan bouwprojecten of reparaties werken”, aldus Anil Bajpai, hoofd Research & Innovatie van de dertigduizend werknemers tellende onderneming. “En met een andere toepassing wordt het opnemen van voorraden veel efficiënter. Interessantst is voor ons de toepassing bij het digitaliseren van healthcare records. Wij geloven dat de Glass dat proces tot vijfenveertig procent efficiënter kan maken. De aanschaf is daarmee binnen enkele maanden terugverdiend.”

In Boston presenteerde financiële dienstverlener Fidelity Investments onlangs nog een toepassing voor Wall Street. “Een groot deel van de beurshandel leunt op een combinatie van schermen en spraak”, aldus het bedrijf. “Voor een snel antwoord op vragen als ‘Wat is het laatste bod op deze aandelen?’ moet je normaal gesproken een zoekopdracht op een van je zeven schermen invoeren. Glass kan echter direct de meest relevante data aanreiken. Dat past in een trend waarbij expert systems steeds gebruiksvriendelijker worden, en nauwkeuriger inspelen op de behoefte van de gebruiker.”

In Nederland ontwikkelt het Amsterdamse fullservicebureau Info.nl Glass-cases voor uiteenlopende klanten. “Ik verdiep me al langer in het toenemend aantal diensten dat zich vormt naar jouw gebruik en context”, aldus Strategy Director Iskander Smit. “Glass past uitstekend in die trend.” Het bedrijf kwam onder meer met toepassingen voor filmmuseum Eye en Greenwheels. Bij de eerste krijgen gebruikers door het gehele museum beeldmateriaal op basis van locatie en blikveld getoond. Bij Greenwheels wordt de gebruiker vanuit de stad direct naar de dichtstbijzijnde vrije leenauto gedirigeerd. “Dat gebeurt op basis van een eerdere reservering. Omdat je geen app kunt openen, moet er immers altijd een reeds bestaande link zijn die door locatie, chronologie of andere context wordt getriggerd.” Nog even verder geredeneerd zou Glass volgens hem de Greenwheels-reservering zelf kunnen maken, als uit je agenda blijkt dat je een afspraak buiten de stad hebt. “Hier ligt volgens mij de échte kracht van de Glass of soortgelijke wearables: niet als klassieke augmented reality, maar als toegevoegde slimheid die continu en mogelijk proactief relevante informatie of acties toevoegt.”

Instapniveau
Hiermee resumeert Smit eigenlijk de langetermijnvisie van Google zelf. Al in 2004 vertelde medeoprichter Sergey Brin aan Newsweek dat het ultieme doel is ‘om het brein van de gebruiker te verrijken met alle kennis van de wereld’. Googles topman borduurt daarmee voort op het werk van wetenschappers als Anind Dey en Gregory Abowd. In 1999 schreven deze twee Georgia Tech-onderzoekers al een gedetailleerd boek over contextual computing, genaamd ‘Towards a Better Understanding of Context and Context-Awareness’. Oftewel computers die de omgeving kunnen waarnemen, impulsen interpreteren en daarop actie ondernemen.

De nieuwe generatie wearables maakt die belofte waar. “Het is nog vroeg dag, maar connected devices leren ons netwerk kennen, op onze behoeftes anticiperen en onze kijk op de wereld delen”, aldus Gartner-analist Sergis Mushell tegenover Reuters. “Daarmee verschuiven we van zuiver computing naar een intelligent systeem dat zijn eigen data verzamelt en interpreteert.”

Google werkt al jaren aan zo’n systeem. Met toestemming van de gebruiker leert Googles Now van elke interactie middels een Google-dienst of device, om daar vervolgens proactief op in te spelen. De op zogenaamde Cards gepresenteerde informatie gaat vandaag de dag over komende afspraken, vertrekkende vliegtuigen, naderende regenbuien en ontwikkelende files. Via een Hyper Local-card krijg je continu actueel lokaal nieuws. En als je Now vertelt dat je melk op is, krijgt je een reminder zodra je de supermarkt in loopt. Dit is echter slechts het instapniveau, aldus oud-Google-topman Eric Schmidt. “Onze ambitie is om te weten wat jij nog niet weet, en die informatie op de snelst mogelijke wijze aan jou te presenteren.”

Om dat mogelijk te maken, koppelt Google al sinds 2004 de belangrijkste diensten en data. De doorlopende evolutie om voorspellend en semantisch te zoeken, kreeg recentelijk in september een nieuwe impuls met Hummingbird. Het nieuwste zoekalgoritme is grotendeels gericht op begrijpend lezen, luisteren en het leggen van verbanden, mede op basis van eerder getoonde voorkeuren. “Hummingbird vervangt de huidige keyword search niet, maar geeft het extra dimensie door een bijna volledig real time begrip van de menselijke taal”, aldus hoofd Search van Google Amit Singhal.

Superintelligentie
Deze verhoogde zoekintelligentie koppelt Google vervolgens aan de Knowledge Graph. De basis hiervoor werd reeds in 2005 gelegd met Freebase, een ‘open en gedeelde database waarin alle kennis van de wereld wordt verzameld’. Google kocht het bedrijf van eigenaar Metaweb Technologies in 2010. De database telde toen twaalf miljoen afzonderlijke vermeldingen; twee jaar later spreekt Google van 570 miljoen vermeldingen; alle onderwerp van de meestvoorkomende zoekopdrachten, met ruim achttien miljard feitelijke onderlinge connecties. Ter vergelijking: de Engelstalige Wikipedia bevat nog geen 4,4 miljoen vermeldingen.

Als ultiem medium voor deze gebundelde superintelligentie verschijnt nu een reeks hoogwaardige, maar betaalbare mobiele devices die continu in onze nabijheid verkeren. Naast het zeer mediagenieke Glass introduceerde Google de Moto X-smartphones, van telefoonfabrikant Motorola die het recentelijk overnam. Naast een ‘gewone’ processor bevat de telefoon zelfs twee aparte chips die geheel gewijd zijn aan contextual computing en spraakherkenning. En het geheimzinnige Google X Lab zou momenteel ook de laatste hand leggen aan een ‘echt slimme’ smartwatch, met aanzienlijk meer mogelijkheden dan de Pebble en Samsung Wear-variant. “Als je eenmaal aan deze technologie gewend bent, kun je niet meer zonder”, aldus Mary Lou Jepsen, hoofd van het X Lab. “Je raakt gewoon verslaafd aan de effectiviteit en de snelheid.”

Behalve Google zijn meerdere bedrijven actief op dit gebied. Een ervan is het Amerikaanse Infinity Augmented Reality dat ook werkt aan een digitaal brein, Amazing Relevance genaamd. Volgens CEO Enon Landenberg, die wordt gezien als industry visionair op het gebied van contextual computing, verzamelt en bewerkt deze app data uit een groot aantal verschillende digitale devices, om daar vervolgens ‘de ultieme persoonlijke assistent’ mee te creëren. “Google is onze concurrent, maar als het aankomt op distributie zijn wij hen de baas. Wij werken namelijk net zo gemakkelijk met Apple als met Android. En kunnen ook data betrekken uit bronnen als Facebook, LinkedIn en bijvoorbeeld het SYNC-infotainmentsysteem van autofabrikant Ford.” Van al die partners selecteert Infinity vervolgens ook weer het geschiktste kanaal om met de gebruiker te communiceren. “Zo vertelt je smart-tv bijvoorbeeld dat je nog moet tanken en je wekkeralarm daarvoor alvast een kwartier eerder is gezet”, aldus Landenberg.

Regels
Ook andere concurrenten smeden strategische samenwerkingsverbanden, waaronder startups als ReQall, Iris, Sherpa, Atooma, Cue, MindMeld en EasilyDo. Laatstgenoemde, dat zichzelf positioneert als ‘smart assistant that gets things done’, scant bijvoorbeeld een groot aantal andere apps op ‘relevante gebeurtenissen’. Om tickets te bestellen, felicitaties te versturen of een afspraak te bevestigen, hoeft de gebruiker slechts op de ‘Do It’-button te klikken. EasilyDo biedt nu al beduidend meer ‘to do’-taken dan er Google Now Cards zijn, en voegt wekelijks nieuwe functies toe. “Het gaat veelal om kleine klusjes, waarvan maar weinig mensen beseffen hoeveel tijd daar dagelijks in gaat zitten”, aldus CEO Mikael Berner. De app trok binnen een halfjaar al tweehonderdduizend Android- en iOS-gebruikers, en heeft partnerships met onder meer Evernote, Dropbox, Amazon en supermarktketen Target.

Concurrent Cue, die in oktober voor een bedrag van tussen de 35 en zestig miljoen dollar door Apple is gekocht, koppelt juist online diensten als Facebook, Dropbox, Twitter en Reddit. De resulterende data worden gematcht met data zoals telefoonnummers, agenda-afspraken en e-mails, wat sterk op Cards lijkende content oplevert, waarmee het de gebruiker continu actuele informatie aanreikt over zijn dagindeling. Volgens analisten probeert Apple met de aankoop overigens het gat tussen de eigen reactieve Siri en de proactieve concurrentie te dichten. Zeker nu Now ook beschikbaar is op iOS.

Winnen
Het doen van persoonlijke, contextrelevante suggesties klinkt makkelijk, maar is aan de achterkant nog extreem complex. Het vereist veel kennis van de gebruiker, zijn gewoontes én de meest effectieve wijze om daarop in te spelen. “Klassieke interactiemodellen gaan doorgaans maar uit van één probleem dat verholpen moet worden”, aldus Smit van Info.nl. “En service designers bedenken doorgaans slechts één customer journey bij een specifieke doelgroep. Bij Glass-achtige ‘impulse shaped services’ heb je echter te maken met een groot aantal varianten, en hangt de verschijningsvorm heel erg van de context af. Dat vraagt een veel opener systeem, waarbij je vooral regels ontwerpt in plaats van een eindvisualisatie, zoals bij games. Net als bij de komst van mobiel vereist dat een nieuw soort ontwerpers.”

Volgens Smit is het belangrijk dat je altijd de dienst centraal stelt, en niet de touchpoints of het device. “Het is dé centrale plek. De touchpoints zijn de afstandsbediening. Verder is het essentieel dat je ontwerpt voor het ‘nu’; data en inzichten geven niet alleen de mogelijkheid een product of dienst aan te passen aan de gebruiker, maar ook aan het gebruiksmoment en de context waarin dat gebeurt.” Wie daar niet op inhaakt, maakt geen effectief gebruik van de nieuwe mogelijkheden, aldus Smit. “Verder is speelse interactie een krachtig recept voor effectief gebruik.”

Bedrijven die daar nu al rekening mee houden, hebben straks veel te winnen, aldus Infinity’s CEO Landenberg. “Wij stellen Amazing Relevance dan ook open voor serieuze ontwikkelaars, zodat die vanuit hun eigen expertise en belang waarde kunnen toevoegen. Beeldprojectie is hét volgende medium, dat voortaan overal en altijd aanwezig is. Wat je dienst of product ook is, je zult moeten nadenken hoe je op deze manier relevantie toevoegt voor je klanten.”

Uiteraard heeft Google daar zelf ook al goed over nagedacht. Afgelopen juli vertelde Googles CEO Larry Page nog aan The New York Times: “Hoe beter wij onze gebruikers van informatie kunnen voorzien, zonder dat ze daarom hoeven te vragen, des te relevanter de commerciële informatie die we tegelijkertijd kunnen bieden.” Niet geheel toevallig kreeg het bedrijf een maand later een patent op zogenoemde ‘pay-per-gaze’-technologie toegewezen. Hoewel Glass niet specifiek wordt genoemd, is er wel sprake van een ‘op het hoofd gedragen device’ met ten minste een lens en een vooruitgerichte camera, waarbij elke blik op een gesponsorde boodschap apart kan worden afgerekend… Niet geheel verwonderlijk, want ook dit domein zal zijn eigen businessmodellen moeten krijgen, wil het zich kunnen blijven ontwikkelen.

Vrijheid
De ultieme personal assistant komt eraan, maar wat levert dat gebruikers concreet op? “Sommige evangelisten voorspellen een betere wereld, maar dat soort utopische praatjes gaan me veel te ver”, stelt Strategy Director Iskander Smit van Info.nl. “Zelf zie ik de veranderingen veel meer zoals mobiel dat eerder heeft gedaan. Je spreekt bijvoorbeeld niet meer in de stad af op een vaste tijd en plek, maar belt even rond een bepaalde tijdstip. Mensen zullen daarbij ook steeds minder kennis gaan verzamelen, maar aanpassen of assembleren, afhankelijk van hun situatie. Je krijgt zo de vrijheid om andere dingen te doen.”

Infinity’s CEO Enon Landenberg onderschrijft dit. “Het gaat vooral heel veel ruimte in je hoofd vrijmaken. Nog niet zo lang geleden wist je bijvoorbeeld nog de telefoonnummers van je beste vrienden uit je hoofd. Nu weet je mogelijk niet eens meer het telefoonnummer van je eigen huis. Hierdoor kan je aan andere dingen denken. Ik ben benieuwd hoe mensen met die luxe om zullen gaan.” 

Psychologie
Naast technologie leunt contextual computing nadrukkelijk op psychologie. “Wat wil je uit de beschikbare data destilleren? En hoe communiceer je het resultaat aan je gebruiker? Het zijn essentiële vragen. Hierbij speelt ook een belangrijk psychologisch component, want op welke wijze benader je de gebruiker überhaupt? Paul Campbell, Senior VP en verantwoordelijk voor Innovatie binnen Philips Consumer Lifestyle, is het daarmee eens. “Om iemands gedrag te kunnen veranderen, moet je heel precies begrijpen wat zijn beweegredenen zijn om een product te gebruiken. Zo bleek dat de nummer-één-reden voor gebruik van onze eigen Activitity Monitor niet het ‘willen afvallen’ of ‘een actiever leven leiden’ te zijn, maar ‘er goed uit willen zien’. Een subtiel verschil, maar in de door software gegenereerde communicatie is het een wereld van verschil.”

Glass-richtlijnen
Google heeft voor hun Glass Project een aantal richtlijnen opgesteld voor ontwikkelaars. Waaronder:

> Design for Glass: pak geen bestaande app van mobiel of web die je omzet naar Glass, maar denk vanuit de dienst en ontwikkel een nieuw touchpoint.

> Don’t get in the way: een dienst en het resultaat moeten niet leiden tot onvermijdelijke vervolgacties. Laat het gebeuren in het moment en wees daarin zeer relevant.

> Keep it timely: ontwerp voor de triggers in tijd en context. Als het niet relevant is voor dat moment, is het helemaal niet relevant.

> Avoid the unexpected: respecteer de gebruiker en wees bescheiden.

*Dit achtergrondverhaal verscheen eerder in het decembernummer van Emerce magazine. (#127)

Illustratie: Erik Flokstra/Twin Media Bv



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment