Het jaar van: Twitter

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 24 dec 2013 in nieuws

In november ging Twitter dan toch eindelijk naar de beurs. Waar het beursdebuut van Facebook aanvankelijk een flinke domper werd, kan Twitter terugkijken op een geslaagde beursnotering, mede dankzij de bescheiden introductieprijs van 26 dollar.

Het aandeel van Twitter is inmiddels meer dan het dubbele waard van zijn introductieprijs. Begin december ging de koers door de 50-dollar grens heen, eigenlijk vooral doordat de advertentiedollars zijn gestegen.

Toch is er nog veel twijfel. De waarde van een beursgenoteerde onderneming is doorgaans tien keer de jaarwinst. Maar Twitter maakt nog verlies (70,7 miljoen dollar over de eerste negen maanden) en wordt gewaardeerd op een kleine dertien miljard dollar. Waar een gemiddeld Twittergebruiker zestig dollarcent aan advertentie-inkomsten opbrengt, is dat bij Facebook ruim het dubbele.

Twitter is nog altijd geen echt advertentiemedium, zo blijkt uit een enquête van AdAge. Het microblog wordt wel gezien als een marketingmedium, maar minder dan de helft van de overvraagde adverteerders heeft er ooit een advertentie geplaatst. Twitter heeft daarmee dezelfde status als Facebook een aantal jaren terug. Er is ruimte voor groei, zegt AdAge, want plannen om (iets meer) te adverteren zijn er in elk geval.

Niet alles dat Twitter dit jaar aanraakte, lukte dan ook. De belangstelling voor de muziekdienst van Twitter is alweer tanende. Daarentegen scoorde video-app Vine beter dan ooit.  Er waren even geruchten rond een aparte berichtenapp, maar die is nog niet opgedoken.

Twitter versterkte dit jaar wel zijn tv-inspanningen. Adverteerders krijgen hiermee zicht op hoeveel en wat voor betrokkenheid is rondom de programma’s waarbij ze adverteren. Als vervolgstap zouden ze hun uitingen op tv of de eigen sociale netwerken daarop kunnen aanpassen. Aangezien veel van die interacties via mobiel plaatsvinden, zal de mobiele ontwikkel- en reclamestrategie een belangrijk aspect zijn.

Bedrijven maakten verder weer slimmer gebruik van Twitter. KLM toont voortaan verwachte reactietijden via Twitter. Klanten krijgen zo te zien hoe lang het nog duurt voordat zij antwoord krijgen op een vraag. Het bedrijf wil zo laten zien dat het zich houdt aan de belofte om binnen een uur te reageren.

Twitter Nederland kreeg een directeur, de van TMG Online Media afkomstige Marc de Vries. Die heeft nog veel te doen, want van alle beursgenoteerde ondernemingen in Nederland heeft 40 procent geen officieel of openbaar Twitteraccount. Slechts een kleine minderheid van de topbestuurders van deze bedrijven is zelf actief op Twitter. De meest ‘social’ CEO’s zijn Kinsbergen (AFC Ajax), Van der Meijden (Exact) en Manders (TMC).

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment