Trends 2014: Arno Lubrun van Facebook over het komende jaar

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 23 dec 2013 in nieuws

Met een reeks artikelen brengt Emerce in samenwerking met Nettribes en een aantal Emerce auteurs 2014 in beeld. Hiervoor zijn twaalf experts in vier verschillende vakgebieden geïnterviewd over hun visie op het nieuwe jaar.   

In deze editie is Arno Lubrun, directeur Facebook Benelux, aan het woord. Hij deelt zijn visie op de trends en verwachtingen voor 2014 op het gebied van zowel algemene digitale media als sociale media. 

Wat zijn algemene trends, ontwikkelingen en verwachtingen voor 2014 op het gebied van digitale media?
“Op dit moment zijn 2,3 miljard mensen wereldwijd online. Het komende miljard mensen zal direct online gaan via een mobiel apparaat. Bovendien zal deze groep mensen nooit het internet op gaan via een desktop pc.” Dat geldt niet slechts voor mensen in landen als India, of de Filipijnen, aldus Lubrun. “Dat is een misverstand. Ook voor de nieuwe generatie westerse internetgebruikers zal gelden, dat zij uitsluitend het internet op zullen gaan via een mobiel apparaat.”

Wat zijn trends en verwachtingen voor 2014, specifiek op het gebied van social media?
“Mobiel, mobiel, mobiel. Dat is absoluut de trend die zal doorzetten”, stelt Lubrun. Dat betekent dat iedereen voortdurend online is en zal zijn. “Als de adverteerder zijn (potentiële) klanten wil bereiken, dan kan hij hen vinden op ‘mobiel’. Bovendien verdwijnt de ‘downtime’; er zullen geen periodes meer zijn waarin klanten niet zo goed te bereiken zijn, zoals tijdens de zomervakantie of de kerstperiode. Integendeel, mensen zijn dan juist nog vaker online te vinden via hun mobiel.”

Daarnaast noemt Lubrun nog enkele verwachtingen voor 2014. “We zullen steeds meer campagnes zien die direct starten vanaf Facebook of een ander sociaal medium, en niet elders zullen worden verspreid.”

“Een trend die aanhoudt, is dat ‘reizen en vakantie’ steeds meer een sociaal fenomeen is geworden. Door het delen van foto’s van vakantiebestemmingen op sociale media komen mensen op het idee om daar ook eens heen te gaan. Ook wordt aan vrienden via Facebook gevraagd over hun ervaringen en adviezen, voordat een bestemming wordt gekozen. Als de tickets dan uiteindelijk zijn geboekt, wordt dat vervolgens ook weer op sociale media gedeeld, net als de ervaringen op de vakantie zelf. Na thuiskomst is het fotodagboek op Facebook weer een plek om terug te denken aan de reis.

Wat zijn trends of verwachtingen die over vijf jaar ‘groot’ zullen zijn?
Een moeilijke vraag, vindt Lubrun. “Vijf jaar is een lange tijd om vooruit te blikken. Zo hadden we vijf jaar geleden immers nog geen notie van hoe groot ‘mobiel’ vandaag zou zijn. Het is dan ook heel moeilijk om daar een uitspraak over te doen. Ik denk wel dat we veilig kunnen zeggen dat de ontwikkeling naar ‘mobiel’ onomkeerbaar en blijvend is. Ook zal Facebook over vijf jaar nog bestaan.”

Terugblik: Waar hebben we ons op verkeken in 2010-2013?
“Nogmaals, de ontwikkelingen van ‘mobiel’ zijn in de afgelopen jaren veel harder gegaan dan we met z’n allen hadden gedacht.”

Specifiek voor sociale media: blijven de grote namen in jouw vakgebied aan het roer, of wordt het een meer versnipperde markt met vele kleine spelers?
Hier ziet Lubrun geen schokkende ontwikkelingen. “Er is altijd ruimte voor verschillende spelers binnen socialr media, wereldwijd en lokaal. Dat zie je vandaag de dag ook, en dat zal ook zo blijven.”

Tevens verschenen in deze serie:

* Trends 2014: KLM over het komende jaar.
* Trends 2014: Thomas Brinkman van MyOrder
* Trends 2014: Marcel Joosten van Central Point
* Trends 2014: Maurice Barten van Ahold



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment