Krijg betaald voor jouw expertise: Recipay

Met social media kunnen we allemaal publiceren. Er is bijna geen drempel om te beginnen en het kost nagenoeg niets om jouw kennis te publiceren zodat iedereen deze kan bekijken. Twintig jaar geleden werkten journalisten, fotografen en editors voor tijdschriften, kranten, radio- en televisiestations. Nu kunnen dezelfde mediabedrijven de inhoud van iedereen krijgen. Dit heeft de waarde van content totaal veranderd. Wie wil er nog betalen voor content als je waardevolle content voor niets kunt krijgen?

Heeft content haar waarde verloren door social media? Het heeft de waarde in ieder geval veranderd. Kranten en andere traditionele mediabedrijven zoeken wanhopig naar betere bedrijfsmodellen. Het aantal abonnees van kranten blijft dalen. Met minder abonnees daalt de waarde van de krant voor de adverteerder.

Er zijn een aantal verdienmodellen voor user generated content websites:

  • Vrijwillige bijdrage. Maakt gebruik van donaties zoals Wikipedia.
  • Lezers laten betalen voor de dienst. Pay-per-item of abonnee-modellen, inclusief bundelen met bestaande abonnementen. Voorbeelden zijn websites als istockphoto.com.
  • Gebaseerd op advertenties. Websites als Emerce, MarketingFacts en YouTube.
  • Licentie van de content en technologie van derde partijen. Websites als lifehacking.nl die content aanleveren voor nu.nl.
  • Verkopen van producten en diensten aan de community (vermarkten van de lezers via onlineverkoop). Websites zoals Empire Avenue waar je virtuele producten kunt kopen of Threadless, waar je t-shirts kunt kopen die door gebruikers zijn ontworpen.
  • Via p2pfoundation.

Het meest gebruikte verdienmodel op dit moment is adverteren. Websites bouwen aan een bereik en community met hun content, schrijvers en lezers trekken merken aan om te adverteren binnen dit publiek.

Voordelen van user generated content
Er zijn een aantal voordelen voor het gebruik van user generated content voor platformen en mediabedrijven:

  • Schaal. Voor ieder onderwerp zijn er heel veel mensen die hun kennis willen delen. Er is een oneindig aanbod van mensen die hun content willen publiceren.
  • Flexibiliteit. Voor een professioneel platform heb je alleen een beperkt aantal editors en ontwerpers nodig. Het is eenvoudig om uit te breiden en te krimpen voor een bepaalde periode en dus niet nodig om mensen aan te trekken en later weer te moeten ontslaan.
  • Betrokkenheid. Mensen met passie voor hun onderwerp zijn meer betrokken. Ze hebben meer passie voor dit onderwerp dan een professionele schrijver die een artikel schrijft omdat het zijn of haar werk is.
  • Viraliteit. Mensen die al langer schrijven, hebben volgers voor hun onderwerp. Zij kunnen die volgers naar het platform brengen en helpen de content te verspreiden.
  • Kosten. De meeste user generated content wordt gratis uitgegeven. Als mediabedrijf heb je dus minder betaalde krachten nodig.

Zie ook via emedia: 6 benefits of crowdsourced content.

Waarom gratis jouw kennis delen en artikelen schrijven?
Het is eenvoudig te begrijpen waarom mediabedrijven graag gebruik maken van user generated content (zie de voordelen hierboven). Maar waarom zou jij jouw content gratis publiceren op deze websites?

Voordelen van het publiceren van jouw kennis:

  • Je kunt jouw expertise bekend maken bij potentiële klanten. Of zichtbaar worden voor potentiële werkgevers.
  • Je wordt zichtbaar voor organisatoren van evenementen en bijeenkomsten en ze kunnen je uitnodigen om te spreken.
  • Je kunt een publiek opbouwen dat meer van jou wil. Denk hierbij aan producten zoals boeken, training en mentoring.
  • Je kunt jouw content publiceren op een bekend platform waardoor jouw content in beeld komt bij een nieuw publiek.
  • Mensen vinden via de zoekmachines door jouw online gepubliceerde content.

Recent heeft Darren Rowse van Problogger en Digital Photography School laten zien waar zijn inkomen vandaan komt. Darren begon enthousiast te schrijven over digitale fotografie toen het in opkomst was. Hij bouwde dit uit tot een online platform en netwerk van sites, het begin van zijn bedrijf.

De inhoud van zijn sites komt van zijn eigen artikelen en van artikelen die lezers op de site publiceren. Zijn grootste bron van inkomsten zijn e-boeken (38 procent) en advertentienetwerken zoals AdSense (25 procent). Darren heeft de inkomsten bewust verdeeld over verschillende bronnen. Je kunt een overzicht van deze verdeling vinden in ‘How I Diversified My Blogging Income Beyond Having All My Eggs in the AdSense Basket‘.

En als je een amateur bent?
Darren is een pro. Hij heeft zijn volledige bedrijf gebouwd op bloggen, publiceren van content. Stel, je bent een amateur en gaat niet voor pro. Je bent bijvoorbeeld iemand die graag kookt en je wil jouw recepten delen met anderen die iets anders willen koken vanavond. Er zijn al duizenden sites met recepten. Het zal lastig zijn om je eigen platform te bouwen en er wat geld mee te verdienen in zo’n volle niche. Je zoekt naar een site waar je de content kunt publiceren, jouw recepten. En ook nog eens betaald krijgt voor je beste recepten.

Maak kennis met Recipay, een nieuw platform
Recipay is een startup die ik vond tijdens ‘Le Web Parijs 2013′. Recipay is een nieuwe website die leeft van user generated content, gelanceerd in de zomer van 2013 in Frankrijk. De deelnemers publiceren hun recepten op deze website. Luister naar Bárbara Büchel, de country manager voor Spanje, over Recipay in dit korte video-interview dat ik met haar had tijdens LeWeb in Parijs.

recipay-offers

Al meer dan 25 merken adopteren recepten op Recipay. Zij voegen hun merk en producten toe aan de populaire recepten. Er zijn veel alternatieven voor receptensites. Je hebt sites waar gebruikers recepten kunnen publiceren zoals Smulweb, Mijnreceptenboek en Allrecipes (user generated content).

Dan zijn er natuurlijk de receptensites van de supermarkten waarin ze de producten gebruiken die ze zelf verkopen zoals AH en Whole Food Markets. En sites waar de eigenaar alle recepten zelf kookt en publiceert, zoals Elise Bauer van Simply Recipes. Ook de sites van bekende (TV) koks zoals Jamie Oliver met recepten mogen in dit lijstje niet ontbreken.

Ondanks het grote aantal receptensites zien de aantallen van Recipay er goed uit. Er zijn al meer dan 5000 geregistreerde gebruikers en iedere dag komen er meer dan honderd mensen bij. Deze amateurkoks hebben duizenden recepten geupload, waarvan er ongeveer 2500 zijn goedgekeurd (dit vertegenwoordigt 40 procent van alle ingediende recepten).

Dit is interessant voor amateurkoks. Je kunt nu namelijk kiezen: jouw recept publiceren op een site die zelf geld verdient met jouw recepten, of je recept uploaden naar een site die jou tien of vijftien euro betaalt wanneer een merk jouw recept adopteert. Als een merk jouw recept eenmaal heeft geadopteerd, vervangen ze een ingrediënt in jouw recept met hun merkproduct. Ze kunnen daarna jouw recept overal gebruiken. Je kunt ook nieuwe recepten maken met het product van het aangesloten merk.

Recipay start ook in Spanje en is bijna klaar om te lanceren in Nederland met de eerste acht merken aan boord. Meer informatie over Recipay vind je in deze presentatie.

Van passie naar betaalde content
Als iemand met passie voor jouw onderwerp wil je graag je expertise laten zien. En als je betaald krijgt voor jouw beste content, wordt dat alleen maar leuker. Van de onderwerpen die ik zag tijdens Le Web Paris 2013, koos ik deze omdat ik inspiratie en mogelijkheden wil laten zien in andere gebieden voor jouw niche. Een mix van adverteren en affiliate links gebruiken op een niet-opdringerige manier voor de lezer.

Andere vergelijkbare voorbeelden waar je geld kunt verdienen met jouw content, zijn bijvoorbeeld HubPages. De leden schrijven en publiceren hierbij de content en Hubpages plaatst advertenties naast jouw artikel. Als auteur van het artikel krijg je 60 procent van de advertentie-inkomsten bij jouw artikelen. Of je kunt bijvoorbeeld video’s uploaden naar YouTube en ze toestemming geven om advertenties voor jouw video te plaatsen.

Deze twee voorbeelden zijn volledig gebaseerd op banner- en tekstadvertenties naast jouw content. Met Recipay is het merk volledig geïntegreerd in jouw content waardoor het veel vriendelijker is.

Zie jij kansen met dit model voor jouw niche?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment