‘Zoekmachines vragen om eerlijkheid: cowboys delven het onderspit’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 13 dec 2013 in nieuws

We spraken met Sven de Bie, online marketing consultant en expert op het gebied van SEO bij Netvlies internetdiensten. Ooit gestart als programmeur dreef zijn belangstelling voor zoekmachine-optimalisatie hem al snel richting de online marketing. In dit artikel deelt hij zijn visie op het vakgebied en de toekomst. Zoekmachines vragen om eerlijkheid en cowboys delven het onderspit.

Wat is volgens jou de belangrijkste ontwikkeling binnen SEO?
“Het klinkt misschien vreemd, maar we worden eerlijker op internet. In het recente verleden werden vaak trucjes toegepast om zoekmachines te misleiden, zoals landingspagina’s met afgeleide zoekwoorden die niet direct met jouw eigen activiteiten te maken hebben. Dat werkt niet meer, want zoekmachines worden slimmer: ze ‘lezen’ een website steeds beter en zijn daarbij steeds beter in staat zoekwoorden in hun context te beoordelen. Vermeld je bijvoorbeeld merknamen of producten van concurrenten als zoekwoorden om potentiële klanten van anderen aan te trekken, dan kun je daar, bij verkeerd gebruik, voor gestraft worden met slechtere vertoningen in de zoekresultaten. Aan de andere kant: besteed je de nodige aandacht aan de kwaliteit van de tekstuele content, dan wordt je website aantrekkelijker voor zoekmachines.”

Wat is binnen SEO het belangrijkste inzicht van de afgelopen tijd?
“Er zijn veel belangrijke inzichten, maar techniek staat uiteraard wel hoog op mijn lijstje. Zoals ik al zei: zoekmachines zijn steeds beter in staat om content in zijn context te interpreteren. Ik dicht daarom goede kansen toe aan het toepassen van microdata: speciale HTML die de communicatie tussen zoekmachines en websites optimaliseren. Door goede microdata in de HTML-code te verwerken, kun je meer relevante informatie doorgeven aan zoekmachines. Doe je dat goed, dan worden jouw pagina’s relevanter, geven de zoekmachines betere resultaten en komen de pagina’s hoger in de ranking. Dat heeft voor beheerders van de website wel een keerzijde: het vergt technische kennis om microdata in de code te implementeren. Dat wordt dan ook steeds meer werk voor specialisten.”

Meer weten over deze zogenaamde rich snippets?

Welke SEO-case was voor jou het meest succesvol?
“Mijn vak heeft als nadeel dat je over de mooiste en interessantste cases niets naar buiten mag brengen. Opdrachtgevers opereren vaak in competitieve markten en het kan nadelig werken dit naar buiten te brengen. Gelukkig zijn er ook cases waarover ik van onze opdrachtgevers wél wat mag zeggen. Zo hebben we vorig jaar een nieuwe website ontwikkeld voor Frame Publishers, een uitgever die in 77 landen publicaties voor creatieve professionals en geïnteresseerden uitgeeft. Bij dit project lag de focus op verbetering van het design en vergroting van het bereik. Na de live-gang steeg het aantal unieke bezoekers met 60 procent en nam het non-branded zoekverkeer met 36 procent toe. Daarmee haalden we zelfs de Emerce als ‘Best case’.”

“Daarnaast ben ik best trots op onze eigen nieuwe website. Sinds de lancering op 28 augustus jl. is het non-branded zoekverkeer met 50 procent toegenomen en dat is in onze branche – waar onze concurrenten niet stilzitten – natuurlijk niet verkeerd. Deze cases bewijzen voor mij eens te meer dat SEO nog altijd de beste online marketinginvestering is die je kunt doen. Met SEO kun je namelijk op de langere termijn het meeste resultaat bereiken, in tegenstelling tot SEA waarbij het resultaat direct stopt zodra je er niet meer in investeert.”

Voor welk bedrijf zou je je expertise nog willen inzetten en waarom?
Startups zijn voor mij als SEO-specialist interessant als klant, omdat je daar de hele online route nog voor mag uitstippelen en op basis van je ervaring binnen het totaalconcept je meerwaarde kunt bewijzen. Daarnaast vind ik grote webshops aantrekkelijk omdat je daar binnen een sterk concurrerende omgeving onorthodoxe manieren moet vinden om tóch het bereik te vergroten. En ook de retail-branche is super interessant, omdat je daar heel duidelijk resultaten kunt meten. Maar vooral voor goede doelen, zoals KWF Kankerbestrijding of Artsen zonder Grenzen, is online nog veel te eer te behalen. Het streven is daarbij namelijk niet alleen om – offline én online – zoveel mogelijk geld op te halen, maar ook om te laten zien waarom mensen aan jouw doel geld moeten doneren en wat dat voor hen oplevert. Wat tot slot voor mij persoonlijk ideaal zou zijn: als online marketeer ingezet worden op één grote klant waar ik met maximale focus samen met de klant voortdurend kan testen, bijsturen en verbeteren tot die 100 procent SEO-proof website in zicht komt.”

Wat gaat de verdere toekomst voor SEO brengen?
“Zoekmachines – lees: Google – gaan zich minder richten op het weergeven van zoekresultaten waar je vervolgens zelf mee aan de slag moet, maar zullen steeds meer op basis van zoekwoorden een antwoord proberen te geven op je zoekvraag. Dat levert dus steeds betere zoekresultaten op. Nu kent Google aan zoekresultaten een ranking toe, straks zal het zoekresultaat nog veel beter aansluiten bij de zoekvraag. Binnen het SEO-gebied zal er een echte omslag gaan plaatsvinden. Cowboys zullen het onderspit gaan delven. De echte experts – die verder kijken dan alleen zoekwoorden – zullen de toekomst kleuren.
”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment