De smartwatch wordt je allerbeste vriend

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 12 dec 2013 in nieuws

Slimme horloges worden een grote toekomst toegedicht op de consumentenmarkt. Terwijl het juist in de zakelijke markt de meeste impact zal hebben.

Nu de verkoop van het aantal smartphones stagneert, is de slag om onze pols begonnen. De tijd van conceptdesign zijn we inmiddels alweer voorbij. En dus proberen bedrijven als Nike, Adidas, Nissan, Samsung, en nieuwkomer Pebble, maar ook Apple en Google een prominente plek op ons lichaam te veroveren. Zes jaar na de complete make-over van de smartphone is het nu ‘time to change time’.

In de huidige horlogeindustrie – waar jaarlijks miljarden dollars omgaat – heeft de tijd echter stilgestaan. Na de uitvinding van het digitale horloge, zijn er geen spraakmakende innovaties meer gedaan. En dus is het volgens diverse analisten de tijd nu rijp om deze markt open te breken. De grote vraag waar iedereen mee worstelt, is wat de toegevoegde waarde van het slimme horloge eigenlijk is? De allereerste versies laten nog niet het achterste van hun tong zien. Zoals in de sector zelf blijven ook hier de echte grote innovaties achterwege… En is het nieuwe gadget slechts een veredelde digitale horloge die iemands stappen telt en waarop je – als je geluk hebt – een simpel e-mailtje kunt ontrafelen.

Engagement
Het feit dat een smartwatch op de huid gedragen wordt, geeft het apparaat echter wel een aantal essentiële nieuwe mogelijkheden. Het lichaam is de nieuwe interface. Je hartslag, bloeddruk, glucose-niveau, maar ook zweet en stress kunnen erdoor gekwantificeerd worden. Koppel deze gegevens aan de informatie die een smartphone reeds van de eigenaar heeft en het intelligente, zelflerende netwerk is in staat om real time in te spelen op de intenties van het individu. Het netwerk voelt als het ware aan wat de diepste verlangens van de gebruiker zijn. Hierdoor is het niet alleen een digitale assistent, maar ook je steun en toeverlaat, je allerbeste vriend.

De verwachte verkoopcijfers maakt de adoptie van wearable devices door organisaties een no-brainer. Binnen nu en vijf jaar zullen deze apparaten geheid de werkvloer veroveren. Net zoals ten tijde van de introductie van de smartphones zullen werknemers deze zelf aanschaffen en verwachten dat de organisatie hen ondersteunt in het gebruik hiervan.

Mijn verwachting is dat wearables vooral de uitrol van BYOD-strategie binnen organisaties zal versnellen. Daarnaast hebben bedrijven op deze manier ook een instrument in handen om letterlijk op de huid van de werknemer te zitten. Het wordt de basis voor een uiterst intieme relatie die er hoe dan ook aankomt. Van systems of record naar systems of engagement. Wen er maar vast aan.

* Dit artikel is tevens gepubliceerd in het Decembernummer van Emerce Magazine. (#127) 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment