Social weekoverzicht: ‘Facebook heeft geen tienerprobleem’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 30 nov 2013 in nieuws

Deze week werd bekend dat Google bezig is met technologie voor het automatisch reageren op tweets, likes en statusupdates. Daarnaast waren er weer nieuwe signalen dat  YouTube lijkt te komen met betaalde muziekdiensten. Maar er was ook nieuws rondom Facebook. Het ‘heeft helemaal geen tienerprobleem’. Het is de laatste week van Hyves ‘as we know it’ en er komt verbeterde leeftijdscontrole op Twitter. Dit en meer in dit social weekoverzicht.

Facebook heeft geen tienerprobleem en test ‘read later’-functie
De laatste tijd wordt er veel gezegd en geschreven over het tienerprobleem van Facebook. Nadat onderzoeker Pew Internet, maar ook Facebook zelf, bevestigde dat tieners inderdaad minder actief zijn op Facebook, zijn de berichten hierover alleen maar toegenomen. Volgens Sheryl Sandberg, CCO van Facebook en Zuckerbergs rechterhand, is dit geheel onterecht. Zij meent dat de opmerkingen van de CFO bij de presentatie van de kwartaalcijfers flink zijn opgeblazen in de media.

In een interview met AllthingsD zegt ze hierover het volgende: “As we said on the earnings call, overall U.S. teen usage of Facebook remains stable. The vast majority of U.S. teens are on Facebook. And the majority of U.S. teens use Facebook almost every day”.

Sandberg beleeft naar eigen zeggen een flashback. Rond de tijd dat zij zelf een paar jaar geleden op Facebook kwam was er een sterke groei in het aantal volwassenen dat zichzelf registreerde als Facebookgebruiker. Opmerkingen als “Oh my God, my mom’s on Facebook!” werden veelvuldig geplaatst terwijl dat destijds niet tot een grote uittocht van gebruikers heeft geleid. Hoewel ze zelf deze link niet nadrukkelijk legt, kunnen we ons afvragen of dat dit keer wel gaat gebeuren. Ze benadrukt wel dat Facebook niet als doel heeft om het het coolste, maar juist het nuttigste sociale netwerk te zijn. Een uitspraak die Zuckerberg zelf ook al eens heeft gedaan.

Maar er was deze week meer nieuws omtrent Facebook. Een blogger ontdekte namelijk dat Facebook bezig is met het testen van een ‘read later’-functie. Met deze functie wordt aan berichten in de Facebook newsfeed een knop toegevoegd, waarmee het mogelijk is berichten op te slaan om later te lezen. Tegenover AllthingsD.com bevestigde Facebook dat ze de ‘read later’-functie aan het testen zijn. Als deze functionaliteit daad werkelijk wordt ingevoerd gaat, Facebook hiermee de concurrentie aan met onder andere Instapaper en Pocket.

Twitter verbetert leeftijdcontrole
Voor merken als Heineken en Bacardi is het een uitdaging om er op Twitter voor te zorgen dat ze hun producten promoten onder de doelgroep met de juiste minimumleeftijd. Om merken van alcoholhoudende dranken te helpen, heeft Twitter deze week een verbetering doorgevoerd in zijn ‘age-screening’-proces. Deze verbetering heeft tot gevolg dat twitteraars na het volgen van bijvoorbeeld Heineken eerst hun leeftijd moeten invullen. Doen ze dit niet, of is de twitteraar te jong, dan weigert Twitter deze actie uit te voeren.

Volgens Twitter is het vanaf nu voor deze merken mogelijk om op een veilige manier hun volgers te laten groeien. Daar kun je natuurlijk wel je vraagtekens bij zetten. Elke tiener snapt natuurlijk dat hij, net als in de kroeg, gewoon moet liegen over zijn leeftijd.

Op dit moment wordt er door Twitter, naast Heineken en Bacardi, onder andere met Bud Light, Jim Beam en Knob Creek samengewerkt om deze functionaliteit te integreren in hun twitteradvertentiestrategie. Meer over deze verbeterde leeftijdscontrole lees je in dit artikel op Twitters weblog.

Hyves stopt: 200.000 Hyvers downloaden hun profiel
Maandag 2 december gaat de stekker uit Hyves. Vanaf dan kunnen alleen de Hyves Gamers nog inloggen met hun Hyvesaccount op het nieuwe gameplatform waar de site naar transformeert.

Tot gisteren hadden Hyvers twee weken de tijd om hun krabbels, blogs en fotoalbums van het sociale netwerk te downloaden. Gistermiddag gaf Maarten Naaijkens, Marketing & Community Manager van Hyves, aan dat zo’n 200.000 Hyvers van deze mogelijkheid gebruik hebben gemaakt.

Volgens deze video hebben afgelopen week de eerste medewerkers van Hyves al afscheid genomen van wat ooit Nederlands grootste sociale netwerk was. Misschien toevallig, maar Hyves stopt zo’n beetje op de zelfde dag als dat ze twee jaar geleden tijdens een persconferentie bekend maakten dat ze niet langer het grootste sociale netwerk waren en Facebook deze positie had ingenomen.

Foto: jurveston (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment