Track & trace kan beter

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 22 nov 2013 in nieuws

Vandaag besteld, morgen geleverd, belooft Bol.com, maar de praktijk blijkt wel eens anders. Half november plaatsen we een bestelling bij Bol in de verwachting dat het pakje de dag daarop wordt bezorgd. De bestelling gaat vergezeld van een track & trace-code. Daar zien we dat het pakketje is opgehaald bij Bol.com, maar op een of andere manier nog niet het sorteercentrum heeft bereikt.

Daar begint al de eerste gemiste kans: enige uitleg krijgt de klant niet. Evenmin een schatting van een nieuwe bezorging. Bij Bol.com weten ze meer: de bestelling is vertraagd. Het wordt vrijdag in plaats van donderdag. Bol weet uiteindelijk ook nog te melden dat er bezorging niet voor 3 uur verwacht hoeft te worden. Dat blijkt niet te kloppen: de postbode staat even na 12 uur aan de deur.

De track & trace-pagina van PostNL – die meerdere malen per dag wordt ververst ‘om u van accurate informatie te voorzien’ – blijkt al die tijd geen enkel nut te hebben bewezen. In feite meldt het alleen maar of het pakje onderweg is. Terwijl de nadere bezorggegevens blijkbaar wel naar de leverancier gaan.

Natuurlijk kun je niet van Post.nl verwachten dat zij een kaart tonen waarop route en locatie van het bezorgbusje via animaties wordt aangegeven, maar een mailtje of sms-bericht dat het busje de gemeentegrens heeft gepasseerd zou wel handig zijn.

Consumenten raadplegen track & trace systemen van webshops en vervoerders meerdere malen per dag, zo blijkt uit recent Amerikaans onderzoek. Bijna een derde bezoekt deze pagina zelfs zes keer of meer. Gedetailleerde informatie over de bezorgtijd wordt dus steeds belangrijker.

Voorheen waren er voor track & trace niet veel gegevens beschikbaar, alleen als met een barcode een pakje werd ingescand waren gegevens voorhanden. Tegenwoordig is met GPS track & trace de volledig route van het voertuig te volgen. Bedrijven als TrackJack en GPS Buddy leveren dit soort diensten, waarbij afnemers online hun materieel (visueel) kunnen volgen voor rittenregistratie en diefstalpreventie. Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een deel van die gegevens te delen met consumenten.

Post.nl gaat overigens zijn track & trace-systeem aanvullen. Volgens woordvoerder Marc Potma van PostNL is men momenteel druk doende informatievoorziening naar ontvangers uit te breiden, waaronder ook tijdvakinformatie. “Wij hebben wij er nu in de huidige situatie voor gekozen om ontvangers uniform en éénduidig via de Mijnpakket omgeving van informatie te voorzien”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment