‘Geen beter moment dan nu om in te stappen op Google+’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,
Posted 22 nov 2013 in nieuws

De productmanager van MSN, Brendan Thesingh, verlaat Microsoft eind deze maand. Bij begint voor zichzelf als een van Nederlandse eerste Google+-specialisten. Er is voor bedrijven, in zijn optiek, geen beter moment dan nu om met Google+ te beginnen.

Vorige week maakte Thesingh aan zijn bijna veertigduizend G+-volgers bekend, dat hij zijn werkgever Microsoft per 1 december aanstaande verlaat. Hij kiest ervoor om als zelfstandig socialmediaspecialist door te gaan.

In eerste instantie een opmerkelijke keuze, aangezien er al heel veel praktiserende kenners op dit gebied zijn. Hij onderscheidt zich echter met een scherpe zakelijke focus op één netwerk, de profielensite van Google. Alhoewel Google+ eigenlijk meer is dan een soort Facebook met een ander kleurtje.

Voor wie is Google+ waarom commercieel interessant?
“Google+ is voor iedereen commercieel relevant en daarmee interessant om diverse redenen. Naast dat het het sociale netwerk is van Google is het ook de sociale laag die de diensten van Google verbindt. Zo is Google+ bijvoorbeeld onlangs geintegreerd met Youtube waardoor reageren op Youtube filmpjes ook Google+ berichten kunnen worden.”

“De allereerste reden waarom deze sociale laag interessant is dan ook uiteraard SEO. De zoekmachine van Google is natuurlijk de belangrijkste dienst. Als op een site een link is gelegd met een Google+-profiel dan zal er bij zoekresultaten een afbeelding van de auteur vertoond worden en de hoeveelheid kringen waarin die auteur staat vermeld worden. Dat kan voor een hogere doorklikratio zorgen. Verder is het zo dat in ingelogde Google+-gebruikers resultaten van andere Google+ gebruikers in jouw kringen hoger worden getoond.”

“Verder is Google+ zodanig opgenomen in Adwords dat als een Google+-gebruiker, die dat toestaat, met een positieve review van een product vermeld kan worden bij een Adwordresultaat. Wat natuurlijk ook tot een hogere doorklikratio kan leiden, zeker als de betreffende persoon bekend staat als deskundige in die productcategorie.”

“Een ander voorbeeld is Helpouts. Een betaalde variant van de videoconferencingoplossing in Google+ Hangouts. Hiermee kun je voor een vooraf afgesproken tarief via online videoconferencing advies inwinnen of bijvoorbeeld gitaar leren spelen. Overigens kunnen Hangouts ook als live televisiekanaal gebruikt worden om uitzendingen te maken van conferenties en dergelijke of interviews met vakgenoten en deskundigen aan de andere kant van de wereld.”

“Dit is maar een kleine greep uit waarom de sociale laag van Google commercieel interessant is. De hoeveelheid diensten waaroverheen wordt geïntegreerd en de commerciele relevantie daarvan gaat over zoveel communicatievormen en bedrijfsvormen heen dat dat niet uitputtend te bespreken valt.”

Google+ biedt toch geen tools aan bedrijven voor analytics, reclame, etc. Waarom is het dan toch een interessant communicatievehikel?
“Google+ biedt inderdaad nog geen uitgebreide analysetools. Er zijn wel derde partijen als Circlecount en GPlusData die aangeven wie er het meest gevolgd worden en engagementdata aangeven over posts. Daar valt genoeg interessante data uit te halen.”

“Verder had volgens Comscore data het netwerk van de zoekgigant in oktober 3,2 miljoen unieke bezoekers. Daarmee is het dus een interessant medium waar je aandacht kunt krijgen voor je boodschap.”

“Dat er geen reclamemogelijkheid is, is onhandig als je door middel van advertenties sales wilt genereren. Als je echter leads of feedback wilt vergaren of aan branding wilt doen dan is Google+ zeker een interessant medium. Zeker als je bereid bent om met je bezoeker de dialoog aan te gaan en als je ook andere gebruikers gaat volgen en deelneemt aan het proces.”

“Een succesvolle post kan 100.000 bezichtigingen krijgen, 100 +1’s en 100 comments. Dat is niet hetzelfde als de allerhoogste cijfers op Facebook, maar zijn wel aantallen die er toe doen. Er is dus zeker wat te behalen wat betreft traffic en branding. Zeker als je de interactie aangaat.”

Hoe verhoudt Google+ zich ten opzichte van andere sociale mediakanalen als Facebook, Twitter en nieuwkomers als Vine en Snapchat? Je ziet door de bomen het bos bijna niet meer.
“Zoals gezegd is Google+ eigenlijk meer dan een sociaal netwerk. Het is de sociale laag en eigenlijk ook lijm tussen de Googleonderdelen. Alles wat je met Googleproducten en -diensten doet, wordt ook weer geïntegreerd in Google+.”

“Bijvoorbeeld: maak je foto’s op je Androidsmartphone dan kun je die automatisch opslaan, laten bewerken en delen via G+, ook met de mensen in je Gmailcontactenlijst. En dan heb ik de mogelijkheden van Hangouts en de betaalde variant Helpouts nog niet eens genoemd. Dus je hebt niet alleen een sociaal netwerk met de bijbehorende toeters en bellen, maar ook de mogelijkheden van de andere Google diensten erbij.”

“Verder kun je er vanuit gaan, dat alles wat succesvol wordt in socialmedialand dat Google dat zal kopen of eigen alternatieven ontwikkelen. Daardoor heeft de consument, maar ook de commerciële gebruiker, de laatste snufjes ter beschikking. Een van de nieuwste ontwikkelingen is de mogelijkheid om automatisch je videobeelden te laten bewerken tot complete filmpjes met muziek. Bijna iedere week rollen er van dit soort kleine en grote verbeteringen van de band.”

“Verder groeit het netwerk nog steeds. In Nederland is het wat betreft unieke bezoekers op de desktop de nummer vier volgens Comscore en als de huidige groei doorzet is het over drie maanden nummer twee na Facebook. Dus wat betreft functies en technische mogelijkheden en in bezoekersaantallen zal Google+ alleen maar groter en belangrijker worden. Aangezien Google met Search, Youtube en Android een van de bestbezochte online bestemmingen is voor de gemiddelde consument is het zeer verstandig om nu in te stappen of meer te gaan doen met je Google+-activiteit.”

Foto: Zack Smith (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment