Mobiele content in 2014: vier tips


In onze eerdere blogpost 13 Inspirerende mobiele ontwerpen schreven we over het ontwerpen van mobiele websites. Deze week hebben we het over de voorbereiding van je content voor mobiel gebruik.  Bij dit onderwerp komen twee zeer ingrijpende ontwikkelingen samen: de beweging van marketing naar content marketing en de beweging van vast naar mobiel. Volg de 4 tips verderop, en je bent goed voorbereid op 2014.

Mobiele gebruikers consumeren andere content

De manier waarop mensen content consumeren op smartphones en tablets wijkt nogal af van de manier waarop ze dat doen op laptops en desktops. Maar waarschijnlijk niet op de manier die jij nu denkt. Het is namelijk niet zo dat de manier waarop ze content consumeren vooral wordt bepaald doordat ze onderweg zouden zijn. Het is zelfs een vergissing om de content uitsluitend af te stemmen op mensen die onderweg zijn. Je hoeft waarschijnlijk alleen maar naar jezelf te kijken om te zien dat smartphones en tablets nog veel meer thuis en op het werk worden gebruikt dan onderweg. Zowel thuis als onderweg is de smartphone doorgaans het eerste apparaat waarop iemand iets gaat zoeken online. Daarom is het essentieel dat je content voor smartphonegebruikers makkelijk te vinden en makkelijk te consumeren is.

relaxed op de bank met smartphone

Mobiele gebruikers zijn ‘multi-screeners’

Smartphones en tablets vervangen eerder kranten, tijdschriften en televisie dan laptops en desktops. Uit onderzoek door Google blijkt dat het gelijktijdig naar meerdere schermen kijken (multi-screening) inmiddels al gemeengoed is met bijna 40 procent van de mensen die dagelijks hun smartphone gebruiken terwijl ze TV kijken.  Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat:

  • 90 procent van de consumenten meerdere apparaten gebruikt om één taak af te ronden.

  • 65 procent van multi-screen consumenten geeft aan dat zij hun aankoopproces zijn begonnen op hun smartphone.

  • Bij 84 procent van alle multi-screen interacties is een smartphone gebruikt bij het eerste of tweede contact.

Mobiele gebruikers houden van lange content

Uit een studie van Vuclip blijkt dat mensen op smartphones en tablets langere video’s prefereren dan mensen op laptops en desktops. Ook lezen mensen op smartphones en tablets vaak langere teksten dan op laptops en desktops. Dus, waarom zou je deze mensen dan juist ingekorte content aanbieden, zoals momenteel veel bedrijven doen?

Chantal Tode, associate editor bij Mobile Marketer, New York, over de studie van  Vuclip:

Uit de hierboven genoemde onderzoeken blijkt dat je weliswaar een andere contentstrategie kunt hanteren voor mobiele gebruikers dan voor laptop- en desktopgebruikers. Maar tegenovergesteld aan wat de meesten nu denken, moet je mobiele gebruikers juist langere content aanbieden in plaats van kortere content. Want niet alleen thuis, maar ook onderweg gebruiken mobiele gebruikers hun smartphones vooral om de tijd te doden in treinen, bussen en trams door video’s te bekijken, podcasts te beluisteren en tijdschriften en zelfs boeken te lezen op hun smartphone.

meisje leest op tablet in cafe

Je content voorbereiden voor mobile

We kennen de beperkingen van de apparaten. We weten dat het aantal verschillende apparaten gigantisch is. We kennen de traagheid van veel mobiele internetverbindingen. Dus hoe bereid je je mobiele content nu goed voor? Er zijn vier hoofdpunten om rekening mee te houden:

1) Neem niks aan

In het Engels hebben ze een mooi gezegde als het gaat om het doen van aannames: het woord ‘assume’ betekent eigenlijk  ‘making an ass out of you and me’. Dit geldt zeker voor mobiele gebruikers. Want, zoals je hierboven hebt kunnen lezen is het vrijwel onmogelijk om te voorspellen hoe, waar en wanneer mobiele gebruikers je content zullen consumeren. Dus is het maar beter om wat dat betreft geen aannames te doen.

2) Prioriteer

Op een klein schermpje is het cruciaal dat je de belangrijkste content bovenaan zet. Dus het eerste dat je doet met je content is deze rigoreus prioriteren. Lees onze eerdere blogpost ‘Hoe bepaal je de juiste hiërarchie op je homepage?’ voor tips hoe je dit het beste kunt doen. Dit zal je helpen om een paar lastige besluiten te nemen.

3) Structureer

Je zult je content in meer ‘hapklare brokken’ moeten opdelen dan je wellicht gewend bent. Dit, aangezien er zoveel verschillende apparaten op de markt zijn. En er komen wekelijks nieuwe bij. Met al die verschillende schermgroottes en capaciteiten is het veel makkelijker om je content over al die apparaten te distribueren als deze gestructureerd is en opgehakt in kleinere eenheden (chunks). Denk bijvoorbeeld aan een veld voor een kortere titel speciaal voor hele kleine schermpjes.

4) Simplificeer

Op mobiele apparaten, met name smartphones, is de schermruimte zeer beperkt. Bovendien moeten navigatie links en knoppen groter zijn, omdat een vingertop nu eenmaal veel forser is dan een cursor. Dus voor je het weet neemt de navigatie het hele scherm in beslag. De oplossing: simplificeer. Hou je menu-onderdelen kort en strict geprioriteerd. En kijk ook naar deze slimme designoplossingen om ruimte te besparen.

En nu aan de slag!

Mobiele apparaten zijn feitelijk gigantisch krachtige publicatieplatforms. Je kunt mensen bereiken binnen hun meest persoonlijke omgeving. Altijd. Overal. Je kunt tegelijkertijd een krant, een tijdschrift, een TV-station en een radio-station zijn. Zolang je je content maar goed voorbereidt, zijn je mogelijkheden onbegrensd. En het mooie is: je hebt er geen dure apparatuur voor nodig. Het enige dat je nodig hebt is een responsive website en een flinke dosis aan inspiratie en inzet. Dus, waar wacht je op? Publiceer je content mobiel en maak een verschil.

Meer weten?

Wil je weten waarom content voor mobiel zo belangrijk wordt? Bekijk dan deze slidesharepresentatie ‘Mobile is eating the world‘.



Lees het volledige bericht op Emerce »

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.