Lovie Awards 2013: de beste mobiele cases

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 21 nov 2013 in nieuws

Vorige week woensdag werden in Londen voor de derde keer de Lovie Awards uitgereikt. De Lovie Awards is de Europese tegenhanger van de Webby Awards. Beiden worden door de The International Academy of Digital Arts and Sciences uitgereikt. De Lovie Awards worden toegekend aan de beste digitale projecten van Europa. Met het VARA Kassa Panel won Greenberry een gouden en zilveren Lovie Award. Zie hieronder de meest opvallende mobiele winnaars.

“The Lovie Awards? I don’t wanna know what kind of award that is, mate.” Onze Londense  taxichauffeur die ons afzet voor de deur van St. Lukes church, kent de Lovie Awards in elk geval nog niet. Het Europese zusje van de Webby Awards deelt voor de derde keer prijzen uit aan het beste van het Europese web. De taxichauffeur laat ons achter bij de kerk waar een groot roze hart op geprojecteerd staat. Hij zet zijn ‘Hailo’ app aan en rijdt weg. Niet wetende dat de makers van diezelfde ‘Hailo’ app vanavond een gouden Lovie in ontvangst nemen voor hun iPhone app.

Mobiel in Europa
De winnaars in de categorie ‘Mobile & Applications’ geven een goed overzicht van de beste mobiele projecten in Europa. Van mobiele campagnes tot mobiele games. Van stand-alone mobiele apps tot responsive sites. Bij de Lovie Awards wordt zichtbaar dat mobiel echt volledig omarmd is door start-ups, bureaus, merken en omroepen. De winnende cases laten zien dat werk dat technisch complex en innovatief is, net zo goed simpel en aansprekend kan zijn in gebruik. We pikken er vijf opvallende mobiele cases uit.

Bestel je taxi met Hailo
‘Hailo. The Black Cab app’ is in Londen, New York en Madrid dé manier om je taxi te bestellen. Zelfs als je op een verdwaalde hoek staat of nog in een restaurant zit, bestel je met ‘Hailo’ simpel je taxi. Binnen een paar minuten word je opgepikt door de dichtstbijzijnde, vrije taxi. De naam en foto van de chauffeur en het kenteken zie je vooraf op je scherm. Een veilig idee. De rekening ontvang je direct na afloop digitaal.

Lovieawards_hailo

‘Hailo’ is opgericht door drie taxichauffeurs die dachten dat het anders kon. En het werkt: met drie miljoen downloads en duizenden aangesloten chauffeurs is ‘Hailo’ een begrip in Londen. Taxichauffeurs zijn overwegend positief omdat ze nu buiten de vaste routes om veel meer passagiers kunnen oppikken. ‘Hailo’ won goud in de categorie ‘Utilities & Services’.

Op avontuur met je lijnpoppetje
Het spel ‘Draw a stickman: Epic’ laat je een lijnpoppetje (stickman) tekenen die je vervolgens door een avontuurlijke wereld moet leiden. Een adventure game waarin jouw stickman een gekidnapte vriend, die je ook zelf tekent, moet zien te redden. Onderweg krijg je telkens nieuwe tekenopdrachten waarmee je obstakels moet overbruggen, vijanden moet verslaan of puzzels moet oplossen.

Lovieawards_StickmanEpic

Teken een regenwolk om planten te laten groeien of vuur om bosjes te verbranden. Kijk wel uit met je tekeningen, je kunt je eigen stickman ook vermoorden. Een creatief spel voor wie van tekenen en gamen houdt. ‘Draw a stickman: Epic’ won goud in de categorie ‘Games’.

Into the arctic
Sinds de Russen op 18 september dit jaar de bemanning van de ‘Arctic Sunrise’ oppakten, is er internationaal veel aandacht voor het lot van de crew van het Greenpeace schip. Wat ze daar deden en waarom dat belangrijk is, blijft vrijwel onbelicht. Met de mobiele site ‘Into the Arctic’ deelt Greenpeace het verhaal achter de expedities. De site werd overigens gelanceerd ruim voordat de crew werd opgepakt.

Lovieawards_Arctic

De mobiele site is een interactief logboek en volgt de crew op de voet. Met veel video’s, foto’s en nieuwsupdates krijg je een unieke inkijk in de expedities. ‘Into the arctics’ won goud in de categorie ‘Education & reference: tablet’.

Interactie en TV
De Lovie Awards laten dit jaar ook een aantal opvallende projecten zien die TV en online integreren. ‘Shazam’, de handige welk-nummer-is-dit-ook-alweer app lanceerde een nieuwe iPad app en betreedt daarmee ook de TV-wereld. De app laat gebruikers TV-programma’s taggen, waarmee tweets en informatie over het programma kan worden opgeroepen. In Nederland zet ‘Shazam’ nu de eerste stappen om via de app TV-commercials te laten taggen. ‘Shazam iPad app’ won zilver in de categorie ‘Best Integrated Experience: tablet’.

Lovieawards_Zeebox

Zeebox is echter al een stuk verder met social TV in een aantal Engelstalige landen (onder andere de VS, UK en Australië). De Zeebox app herkent aan het geluid van je televisie welk programma je kijkt en geeft op basis daarvan extra content. Denk aan wedstrijdstatistieken, prijsvragen of programmatweets. De app herkent ook welke commercial wordt uitgezonden en laat bijbehorende banners en aanbiedingen zien. Zeebox won brons in de categorie ‘Entertainment: tablet’.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment