Het bewijs: auteurschap is goed voor SEO

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 08 nov 2013 in nieuws

Google introduceerde zo’n twee jaar geleden het ‘auteurschap’ als manier om de door jou gecreëerde content te claimen. Met de verdere ontwikkeling van SEO lijkt er te worden gewerkt naar een zoekmachine die niet alleen rangschikt op basis van zoekwoorden en links maar ook op de waardering van de auteur. Wat doet het auteurschap voor SEO?

Voormalig ceo Eric Schmidt bevestigde eerder dit jaar dat de informatie die gelinkt is aan een online profiel beter zal worden beoordeeld dan content zonder het auteurschap. Volgens sommigen de bevestiging dat de ‘AuthorRank’ zijn intrede doet. Content zal positief worden beoordeeld op basis van de geschiedenis van de auteur.

Hoewel niet duidelijk is hoe ver Google is met de invoering van dit mechanisme is zijn de eerste stappen al duidelijk zichtbaar in de zoekresultaten. Door de resultaten te koppelen aan echte mensen krijgt het web een gezicht. Het resulteert in persoonlijkere resultaten voorzien van een link met sociale media.

Binnen een overweldigende hoeveelheid zoekresultaten doe je een poging de aandacht te trekken. Door aan Google kenbaar te maken welke content je toebehoort wordt het mogelijk je te onderscheiden van de massa. Het zal je zijn opgevallen dat steeds meer auteurs de “authorship snippet” toevoegen aan de content die zij creëren. Volgens Google helpen de snippets relevante content te herkennen. Een eerdere positieve ervaring met een auteur doet je sneller besluiten nog eens door te klikken. Dat auteurschap voor een hogere doorklik-ratio zorgt baseert men in veel gevallen op een vermoeden. Het zou simpelweg de aandacht trekken.

google-snippet

google-snippet2

LookTracker voerde eyetracking-onderzoek uit en ging na of de aanname feitelijk juist is. Zij lieten proefpersonen zoeken naar informatie over computers en tablets. De zoekopdracht ‘computer vs. tablet’ leverde onderstaande resultaten op. Een gevarieerde pagina met betaalde en organische resultaten waarvan enkele voorzien zijn van auteursinformatie en zelfs reviews.

eyetracking-1eyetracking-2

De resultaten van het onderzoek laten duidelijk zien dat de resultaten voorzien van een auteursfoto het leeuwendeel van de aandacht krijgen. De positie van het resultaat blijft relevant: Het eerste resultaat voorzien van auteurschap krijgt veel meer aandacht dan het tweede.

Een volgende situatie leverde een vergelijkbaar interessant resultaat op. Van de tien zoekresultaten op “top computer companies” krijgt het enige geclaimde resultaat, ondanks de lage positie, veel aandacht.

eyetracking-3eyetracking-4

Het laatste scenario, “tablet reviews”, resulteert in een visueel sterkere competitie. Naast twee resultaten voorzien van auteurschap zijn een nieuwsresultaat met afbeelding en gesponsorde visuele resultaten zichtbaar.

eyetracking-5eyetracking-6

Verrassend genoeg krijgen de zeer zichtbare advertenties nauwelijks aandacht. De door een auteur geclaimde resultaten scoren ook nu veel beter.

Wat betekent dit voor het auteurschap?
De buzz en aandacht voor de “authorship snippets” is gerechtvaardigd. De verwijzingen op de beste posities krijgen ook nu nog de meeste aandacht. Kijkt men echter wat verder dan slechts de eerste positie dan levert auteurschap overduidelijk resultaat.

Op de langere termijn is de doorklik-ratio nog steeds het resultaat van een goede titel, omschrijving en verrijkingen. Nu nog niet alle resultaten voorzien zijn van een zichtbare auteur kan er met eenvoudige aanpassingen aanzienlijk competitief voordeel ontstaan voor diegene die dit wel al inzetten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment