LinkedIn leadgeneratie: who’s viewed my profile?

Geen reacties
Tags: ,
Posted 06 nov 2013 in nieuws

‘Who’s Viewed My Profile’ is voor veel mensen één van de meest favoriete functies van LinkedIn. Vrijwel iedereen weet dan ook precies waar die functie zit en neemt er ook regelmatig een kijkje. Dat is ook begrijpelijk, wie vind het nou niet leuk om te  weten wie er op zijn of haar profiel heeft gekeken? Vanwege de hoge populariteit van deze functie, heeft LinkedIn het recentelijk zelfs toegevoegd aan het hoofdmenu onder Profile.

Als je een gratis account hebt, dan kun je de laatste vijf personen zien die je profiel hebben bekeken. Ook kun je zien hoe vaak je profiel is bekeken in de laatste 90 dagen en hoe vaak je bent weergegeven in de LinkedIn zoekresultaten. Als je een betaalde account hebt dan kun je verder ook nog zien op welke keywords je het meest gevonden bent en waar de bezoekers van je profiel vandaan kwamen. Ook ben je met een betaalde account niet meer beperkt tot de vijf laatste profielbezoekers, maar kun je iedereen zien die jouw profiel in de laatste 90 dagen heeft bezocht. In theorie dan, want als je profiel te vaak wordt bekeken, dan krijg je dit zien:

FOTO LINKEDINTORESULTS DOING SOMETHING RIGHT

You’re doing something right!
Het klinkt grappig, maar LinkedIn heeft hier wel gelijk! Als jouw profiel veel wordt bekeken dan doe je inderdaad iets goed. Het betekent dat jouw profiel de interesse van veel mensen trekt. Dat kan op verschillende manier tot stand komen.

Zeer recent zei iemand tegen mij, “LinkedIn draait om zoeken en gevonden worden, niet meer en niet minder”. Mooier dan dat kan ik het niet samenvatten: zoeken en gevonden worden. Mensen gebruiken LinkedIn namelijk om andere mensen te vinden met wie ze hebben samengewerkt, met wie ze gestudeerd hebben, met wie ze gemeenschappelijke interesses delen om hun netwerk te groeien, om kandidaten te vinden of om klanten of leveranciers te vinden. En ze gebruiken het natuurlijk om zelf gevonden te worden.

Als iemand jouw profiel bekijkt, dan hebben ze jou dus gevonden en was hun interesse groot genoeg om jouw profiel te openen en te bekijken. Dat kan enerzijds zijn doordat jouw naam verscheen in de time-line van één van je connecties, bijvoorbeeld omdat zij een status update van jou leuk vonden of misschien recent met jou gelinkt zijn. Aan de andere kant is het natuurlijk ook goed mogelijk dat jouw naam opdook bij een zoekopdracht op LinkedIn. Jouw profiel – en vooral ook je headline – voldeed dus duidelijk aan de verwachtingen van die zoekopdracht, vandaar dat ze jouw profiel hebben geopend.

FOTO LINKEDINTORESULTS INTERESSE

Interesse
Dit weten maar weinig mensen, maar er bestaan in principe vijf verschillende soorten bezoekers op je ‘Who’s Viewed Your Profile” pagina:

  1. LinkedIn Member: dit is volledig anoniem. Deze mensen kiezen er bewust voor om niet te laten zien wiens profiel zij bezoeken. Als zij een gratis account hebben, dan betekent dat dat zij zelf ook niet kunnen zien wie hun profiel heeft bekeken. Als iemand volledig anoniem je profiel heeft bekeken, kun je daar verder helemaal niets mee.
  2. Someone in the …. function in the … industry from …. Dit is deels anoniem. Net als bij volledig anoniem kunnen de mensen die hiervoor kiezen zelf ook niet zien wie hun profiel heeft bekeken. Vaak is het echter wel zo, omdat erachter deze persoon de knop SEARCH staat, dat je kunt zoeken en soms kun je op die manier achterhalen wie je profiel heeft bekeken.
  3. 1ST: dit zijn de mensen uit je netwerk waarmee jij al verbonden bent. Direct achter hun naam zie je de knop MESSAGE staan en vreemd genoeg gebruikt vrijwel niemand die knop. Ze vinden het leuk om te zien dat ze door een bekende bezocht zijn en laten het daar dan bij. Maar waarom bedank je ze niet voor hun interesse en vraag je ze niet waarom ze je profiel bezocht hebben? Iemand bekijkt meestal niet per ongeluk je profiel. Wat nou als die persoon je bezocht heeft omdat hij verschillende leveranciers aan ’t overwegen is voor jouw product of dienst. Ik probeer dit iedere dag even te doen. Dan heb jij door te vragen al een streepje voor op je concurrentie omdat nog vrijwel niemand die vraag stelt.
  4. 2ND, 3RD, GROUP : dit zijn mensen met wie je je nog niet verbonden bent, maar die je – doordat ze je profiel bezocht hebben – wel direct kunt uitnodigen om te connecten. Achter hun naam staat een CONNECT knop. Mijn advies, doe dit niet. Ook al kun je er tegenwoordig wel een persoonlijk bericht bijvoegen, hanteren veel mensen nog steeds het principe dat ze alleen linken met mensen die ze persoonlijk ook kennen.
    Mijn advies aan LinkedIn zou zijn om ook van deze knop een MESSAGE knop te maken, wat de interactie binnen het LinkedIn netwerk alleen maar verder zou stimuleren. Wat ik zelf doe is, ik kijk of die persoon interessant voor me kan zijn, open zijn profiel, kijk welke groepen we gemeenschappelijk hebben en stuur die persoon dan gratis een bericht via die groep. Als we nog geen groep delen, dan word ik lid van een groep waar die persoon al lid van is.
  5. Als laatste zijn er nog mensen die je profiel bezoeken die geen 2e graads of 3e graads connectie zijn en met wie je geen groep deelt. Dit zijn meestal mensen met kleine netwerken of mensen die van geen enkele groep lid zijn. Deze categorie komt niet veel voor en ik zou hier ook niet al te veel tijd aan besteden behalve dan dat ik de profielen even terug bezoek. Achter hun naam staat de knop SEND INMAIL.

Ik probeer vrijwel dagelijks even door Who’s Viewed My Profile heen te wandelen en ben hier meestal niet meer dan tienminuten mee kwijt. Als je een nieuwe baan zoekt, is de tijd die je hier investeert cruciaal. Ga connecten met zoveel mogelijk recruiters die je profiel bezoeken, die accepteren vaak graag je gepersonaliseerde(!!) uitnodiging om te connecten. Vraag ze, wat vonden ze interessant aan je profiel? Wat misten ze? Hoe kun jij je profiel verbeteren zodat je beter gevonden wordt voor de baan die jij zoekt. Op die manier kun jij , aan de hand van de feedback van recruiters, je profiel gratis optimaliseren.

FOTO LINKEDINTORESULTS REACH OUT

Als je door potentiële klanten wordt bezocht, dan betekent dit dat jouw profiel op één of andere manier onder de aandacht is gekomen van ze. Als jij werkzaam bent in sales, dan hoef ik je vast niet uit te leggen dat dit een redelijke warme lead is en dat je daar dus actie op moet ondernemen. Bedank ze voor hun interesse en vraag of er iets concreets is wat je voor ze kan doen. En vraag natuurlijk vooral ook of ze met je willen connecten!

Gebruik jij ‘Who’s Viewed My Profile’ ook? En gebruik je het ook dagelijks? En hoe ga jij om met de mensen die jouw profiel bezoeken?

Zie de gerelateerde items voor de andere artikelen uit deze serie Linkedin Leadgeneratie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment