Social weekoverzicht: gebruik en winst Facebook flink omhoog, Hyves stopt.

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , , ,
Posted 02 nov 2013 in nieuws

Deze week is er weer van alles te melden op het gebied van sociale media. Maar één sociaal netwerk sprong er bovenuit en dat was natuurlijk Hyves. Maar er was ook interessant nieuws omtrent Facebook, Social Media Monitor 6 en Twitter. Een overzicht.

Hyves stopt als social netwerk en gaat verder als game platform
Afgelopen donderdag kwam de aankondiging van iets wat misschien wel onvermijdelijk was: Hyves stopt als sociaal netwerk. Het in 2004 opgerichte sociale netwerk wist in het verleden meer dan tien miljoen mensen aan zich te binden. In 2008 werd Hyves uitgeroepen tot Website van het Jaar en werd het woord Hyven zelfs toegevoegd aan het woordenboek. Eind 2011 werd de aandacht nog verlegd van sociaal netwerk naar content netwerk. Op dat moment was Hyves al niet meer het grootste sociale netwerk van Nederland, maar nog steeds goed voor 6,9 miljoen unieke bezoekers per maand en twee miljoen bezoekers per dag. Inmiddels is daar niet veel meer van over.

In 2009 begon Hyves, naast het sociale netwerk, onder de naam Hyves Games met het opbouwen van een online gemeenschap rond games. En niet geheel onverdienstelijk: In 2012 werd dit onderdeel uitgeroepen tot populairste Nederlandse site in de categorie Gaming. Inmiddels heeft Hyves Games een bereik van 540.000 unieke bezoekers per maand. Waar de gemiddelde Hyves gebruiker 70 procent van de tijd op het sociale netwerk besteedt aan gamen, gebruikt men Hyves steeds minder als sociaal netwerk. Reden voor Hyves om zich nu volledig te richten op gaming. Hiermee valt twee jaar na de overname door TMG het doek voor ‘Hyves as we knew it’

Gebruik en winst Facebook flink omhoog
Deze week maakte Facebook de kwartaalcijfers bekend. In september gebruikten gemiddeld 728 miljoen gebruikers dagelijks het sociale netwerk. Dat is een stijging van 25 procent ten opzicht van vorig jaar. De maandelijkse actieve gebruikers stegen met 18 procent ten opzichte van vorig jaar en kwamen op 1.19 miljard. Maandelijks heeft Facebook 874 miljoen mobiele gebruikers. Dat is een stijging van maar liefst 45 procent. Niet alleen in gebruikers­aantallen had Facebook positieve cijfers. De omzet van het bedrijf steeg met 60 procent en kwam uit op 2,02 miljard dollar. Advertenties waren hierbij goed voor 1.8 miljard dollar, waarvan 60 procent werd gegenereerd uit mobiele advertenties.

Ondanks de mooie cijfers was er deze ook negatief nieuws over Facebook. Vorige week verwees ik al naar het onderzoek van PEW Internet, waaruit blijkt dat Facebook minder populair is onder de tieners. Deze week bevestigde Facebook zelf, dat ze zien dat tieners minder actief zijn op Facebook:

‘… while user­provided data indicates a decline in usage among younger users, this age data is unreliable because a disproportionate number of our younger users register with an inaccurate age. We have worked with third parties to develop models to analyze user data by age in the United States. These models suggest that usage by U.S. teens overall continues to be stable, but that there has recently been a decline in DAU among younger U.S. teens. The data and models we are using are not precise and our understanding of usage by age group may not be complete.’

Waar volgens velen Hyves ten dode was opgeschreven omdat er alleen maar tieners zaten begint men nu te vrezen voor de toekomst van Facebook omdat… tja de tieners er minder zitten. Snapt u het nog?

KLM, ING en Coolblue de sociale toppers van Nederland
Afgelopen dinsdag presenteerde Social Embassy de zesde editie van hun Social Media Monitor, een onderzoek naar de inzet van sociale media onder de top 100 adverteerders in Nederland. Hoewel de markt verder professionaliseerde hebben een groot deel van de onderzochte merken nog steeds moeite met de always on-mentaliteit. Waar consumenten ook gewoon ‘s avonds volop actief zijn, sluit bijna de helft van de merken de webcare buiten kantooruren en in het weekend. KLM springt er hierbij uit wat betreft de responsetijden. Wie de luchtvaartmaatschappij een vraag stelt op Facebook of Twitter krijg binnen 30­-40 minuten een antwoord. De nummer drie van de lijst, Coolblue, viel op doordat ze de titel social by design kregen. Sociale media zitten bij Coolblue in de genen. Hierbij spelen de medewerkers een onmisbare rol. Meer hierover lees je in het artikel Waarom KLM, ING en Coolblue sociale toppers zijn.

Waar vorig jaar nog 74 procent van de merken sociale media inzette voor dienstverlening (lees: webcare) is dit inmiddels 95 procent. Ook zetten merken steeds breder in op social advertising. Belangrijkste doel hierbij is het vergroten van de fan-­ en followerbase. Van alle social media-kanalen die merken inzetten is Facebook nog steeds het grootste en wordt door 97 procent van de ondervraagde merken gebruikt. Gevolgd door YouTube en Twitter. Slechts één procent van de merken gebruikt Tumblr. Het hele rapport van Social Media Monitor 6 is hier te lezen.

Twitter update mobiele app en webclient
Twitter bracht deze week een update uit van de mobiele app en de wedtoepassingen. Hiermee worden previews van afbeeldingen en Vine video’s gelijk weergegeven. Daarnaast staan de buttons voor het reageren, retweeten en het toevoegen van een tweet aan de favorieten nu gelijk onder elke tweet. Waar merken het in het verleden moesten doen met alleen maar 140 tekens, kunnen ze nu dus ook de aandacht van de Twitteraar trekken door het gebruik van beeldmateriaal. Hoewel ik mij er persoonlijk nog niet echt aan stoor, lijkt niet iedereen er even blij mee te zijn. Een nadeel is namelijk dat je, doordat een tweet nu meer ruimte op je scherm in beslag neemt, je meer moet scrollen om alle tweets te lezen. Voor mobiele gebruikers die zich storen aan de previews is er goed nieuws. Deze kunnen worden uitgeschakeld in de mobiele apps. Op het web is dit, helaas, niet mogelijk.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment