Linkbuilding: moeilijk, of toch niet?

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 01 nov 2013 in nieuws

Er zijn talloze methodes om een goede positie in de zoekresultaten van Google te verkrijgen. Het algoritme van Google bestaat uit honderden factoren en verandert voortdurend. Google heeft zelfs haar gehele algoritme in september vervangen en gepresenteerd als de Hummingbird update. Doel van Google; de zoekresultaten te allen tijde optimaal houden voor haar gebruikers zodat deze gebruikers zo snel mogelijk de gewenste informatie hebben. Wat zijn de consequenties voor linkbuilding? En hoe verkrijg je deze links? In dit artikel worden een aantal handvatten beschreven om zelf mee aan de slag te gaan of te kunnen beoordelen of een ander dit succesvol voor jou doet.

Grofweg kan het algoritme van Google worden ingedeeld in drie groepen:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Autoriteit

De technische factoren gaan met name over in hoeverre Google in staat is alle inhoud van je website te doorzoeken. In hoeverre kan Google bij alle pagina’s komen? En is de laadtijd van deze pagina’s optimaal? Kijken we naar de content dan gaat het over de relevantie van je website voor je doelgroep. Bied je de informatie aan waar de doelgroep naar zoekt? Heb je daar aparte pagina’s voor ingericht? Kwaliteit van de content is hierin essentieel. Zolang deze content van een hoogwaardige kwaliteit is en daadwerkelijk iets toevoegt, dan kun je er nooit te ver in gaan.

Deze eerste twee groepen kun je zelf beïnvloeden. We noemen dit ook wel de on-site factoren.

De autoriteit heeft betrekking op wat anderen over jou zeggen. Op welke andere websites wordt jouw product, dienst of merk genoemd? Waar sociale media in de toekomst absoluut een grotere rol gaan spelen (zo maakt Google+ een koppeling tussen internetpagina’s en fysieke personen door middel van een auteurslink en Google+ profiel), kijken we nu voornamelijk naar harde links tussen websites.

Voor het vergroten van je autoriteit en het verkrijgen van links, ben je in tegenstelling tot de on-site factoren vooral afhankelijk van anderen.

Hoe krijg je deze links? Wat is een succesvolle strategie en wat zijn best practices? In dit artikel geef ik een aantal handvatten om hier zelf mee aan de slag te gaan, of te kunnen beoordelen of een ander (bureau) dit succesvol voor jou doet.

Wat mag in ieder geval niet?
Google heeft een aantal duidelijke richtlijnen opgesteld over het verkrijgen van links. Hierbij gaat Google met name in op wat niet mag. Zo mag je niet betalen voor een link en is het niet de bedoeling dat je een link gaat ruilen (ik geef jou een link als jij mij een link geeft). Een overzicht met veel voorkomende voorbeelden vind je bij Google zelf.

Waar het in het verleden nog wel eens loonde om deze ‘regels’ te overtreden, resulteert dit steeds vaker in handmatige bestraffingen of verwijdering uit de zoekresultaten door een algoritme update (bijvoorbeeld Penguin).

Heb je zo’n straf gekregen en weet je niet hoe je er van af moet komen? Dan raad ik je aan om de stappen in het artikel van State of Digital op te volgen.

Om te beoordelen of een link ‘goed’ of ‘fout’ is, kun je jezelf de volgende vraag stellen: “Is het logisch dat de website waar de link op staat, naar mijn website linkt? Zou de link er ook staan als het geen voordelen voor SEO heeft? Of heeft deze link extra uitleg nodig?” In het laatste geval kun je ervan uitgaan dat de link voor Google ook niet veel oplevert en mogelijk zelfs een negatieve impact kan hebben.

Wat zegt Google dan over het verkrijgen van links?
“De beste manier om andere sites hoogwaardige, relevante links naar uw site te laten toevoegen, is unieke, relevante inhoud te maken die op natuurlijke wijze populair kan worden in de internetcommunity. Het maken van goede inhoud is de moeite waard; links zijn gewoonlijk redactionele stemmen die vrijwillig worden gegeven. Hoe nuttiger de inhoud die u heeft, hoe groter de kans dat iemand anders die inhoud waardevol vindt voor zijn lezers en een link naar de inhoud toevoegt”.

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk en een beetje het kip-en-eiprobleem. Goede content toevoegen hebben we eerder al gedaan. Maar zonder links krijgen we geen goede positie in Google. We zijn dus niet goed vindbaar en andere websites linken hier dan ook niet naar (ze kennen het bestaan van de content eenvoudigweg niet). We moeten de content dus zelf actief onder de aandacht gaan brengen bij onze doelgroep. Of je nu een klein of groot bedrijf bent. Grote naamsbekendheid geniet of niet. Met een aantal stappen kan iedereen succesvol zijn:

  1. Van welke website wil je de link?
  2. Wie zit er achter deze website?
  3. Wat heeft hij of zij nodig?
  4. Hoe kun je hierin helpen?

Van welke website wil je de link?
Bij het optimaliseren van de website heb je de doelgroep onderzocht: wie is de doelgroep en welke zoekwoorden gebruikt je doelgroep? Je gaat de markt nu breder onderzoeken. Beantwoord de volgende vragen:

  1. Wat zijn de blogs of vakbladen in jouw markt?
  2. Wie zijn de journalisten achter deze blogs en vakbladen?
  3. Welke (semi-)overheidsinstanties treden op in jouw markt?
  4. Welke organisaties leveren (aanvullende) diensten in jouw markt?
  5. Wat zijn de raakvlakken met de actualiteit?

Zo zijn er nog tal van andere vragen te bedenken. Waar het om gaat, is dat je alle spelers in kaart brengt die actief zijn of invloed hebben in de markt waarin je opereert.

Wie zit er achter deze website?
Heb je een overzicht van de organisaties waar je een link van wilt hebben? Onderzoek dan welke personen binnen deze organisaties met de website te maken hebben. Richt je bijvoorbeeld op de personen die online actief zijn, een eigen website of weblog hebben, bij de webredactie werken of een Twitter account beheren. Uiteindelijk wil je direct en persoonlijk contact met deze personen. Zij kunnen de link voor jou realiseren en moeten jou de link gunnen. Websites linken niet naar andere websites. Het zijn de mensen achter deze website die naar andere mensen linken.

Met een algemeen mailtje naar info@bedrijf.nl krijg je niet of moeilijk contact met deze mensen. Hoe bereik je nu wel de persoon die jou een link kan geven? Hiervoor zijn een aantal hulpmiddelen te gebruiken:

  1. De website van de organisatie. Hebben ze een blog of nieuwsberichten waar een auteur bij vermeld staat?
  2. LinkedIn. Zoek naar de organisatie en zoek daarbij de personen die een online functie hebben en bij voorkeur op de webredactie werken.
  3. Gebruik de zoekfunctie van Twitter. Of stuur een kort bericht via Twitter met de vraag of je in contact kunt komen met diegene die verantwoordelijk is voor de inhoud van de website. Twitter is laagdrempelig en contact is snel gelegd.
  4. Een beller is sneller. Het kan natuurlijk nooit kwaad om de organisatie te bellen en navraag te doen.
  5. Lukt het via bovenstaande hulpmiddelen niet? Zoek dan in Google naar deze mensen. Gebruik zoekopdrachten als ‘webredacteur organisatienaam’, bijvoorbeeld ‘webredacteur Telegraaf’.

Gebruik vervolgens dezelfde hulpmiddelen om de contactgegevens van deze personen te vinden.

Wat heeft hij of zij nodig?
Weet je wie je wilt benaderen voor een link? De volgende stap is het leggen van het contact. Een tip vooraf; heeft de persoon waarvan je een link wilt een Twitter account? Gebruik dit dan voor het eerste contact. Stel informeel de vraag of je hem of haar mag bellen of mailen. Door het vluchtige karakter van Twitter komt het minder opdringerig over en hiermee geef je de andere partij de kans om aan te geven of, en wanneer dit eventueel uitkomt.

Je doel bij het leggen van dit contact is na te gaan waar de persoon in geïnteresseerd is. Waar is hij of zij mee geholpen? Wie is de doelgroep? Wat is het doel van de website? Zoek naar een gezamenlijk belang. Bedien je beiden dezelfde doelgroep, dan kan dat hierin aanwezig zijn. Zo kan het voor een autoverkoper interessant zijn om te verwijzen naar een website voor autoverzekeringen.

Hoe kun je helpen?
Het is niet zonder meer interessant voor de autoverkoper om te linken naar jouw website waar je autoverzekeringen kunt vergelijken. Waarom wel naar jouw website en niet één van de vele concurrenten?

Hierin moet jij jezelf dus onderscheiden. Dit kan door het actief aanbieden van content of informatie in een vorm die niet direct ergens anders te vinden is en waar jouw contact ook mee is geholpen.

Nemen we het voorbeeld van de autoverkoper dan kun je denken aan een checklist voor je nieuwe auto. ‘Waar moet je op letten voor je autoverzekering? Onderhoudstips voor je auto. Hoe zit het met de winterbanden, wanneer wel/niet? Binnenkort een lange reis met je nieuwe auto? Vergeet niet … en … te controleren. Binnenkort groot onderhoud? Maak alvast een afspraak met de garage!’ Al deze informatie is al wel te vinden op het internet, maar (nog) niet in deze complete vorm. Door de volledigheid van de informatie en deze op een unieke en attractieve manier aan te bieden, is het ook interessant voor de autoverkoper om hiernaar te linken. Je kunt zelfs zo ver gaan dat je voor de autoverkoper een pagina maakt met een checklist waar het logo van de autoverkoper ook op staat.

Tot slot
Het vergroten van je autoriteit is een proces wat in de meeste gevallen veel raakvlakken heeft en verweven is met andere activiteiten en onderdelen van een organisatie. Hoe treed je naar buiten toe? Hoe wil je dat anderen jou zien?

Zoals ook tijdens een searchcongres in de US is gezegd:

“Links are the byproduct of awesome marketing” – Loren Baker at PubCon

Hoe zien jullie dit? Wat zijn jullie ervaringen met betrekking tot linkbuilding?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment